Det er under en måned igjen til Samordna Opptaks søknadsfrist går ut for de som vil studere til høsten. Norges Handelshøyskole (NHH) i Bergen har i flere år vært det desidert mest populære studiet. Ifjor kjempet 2265 personer om rundt 450 studieplasser på økonomi- og administrasjonslinjen.

Googler man «Norges handelshøgskole» møter man imidlertid først på erkerivalen. Øverst på listen over søketreff, på betalt annonseplass, dukker hjemmesiden til Handelshøyskolen BI Bergen opp.

MED G, IKKE Y. Feilstaver man Norges Handelshøyskole, dukker BI opp på Googles førsteplass.
MED G, IKKE Y. Feilstaver man Norges Handelshøyskole, dukker BI opp på Googles førsteplass. (Foto: skjermdump, Google)
 

Inntil for få dager siden kom BI på topp på Google også når man søkte det korrekte «Norges Handelshøyskole» (altså med Y i stedet for G). Dette er nå endret.

– Det vitner vel først og fremst om svært dårlig selvtillit fra BI sin side at de må bruke vår merkevare for å selge sin egen, sier markedssjef Eivind Drange ved Norges Handelshøyskole (NHH).

– Dette bekymrer oss ikke i det hele tatt, men jeg synes jo det er et ganske grovt overtramp. Den etiske standarden som ligger til grunn for å benytte slike markedsføringsgrep kan jo folk gjøre seg sin egen mening om, sier han.

Nekter for å ha kjøpt annonseordet
– Vi vil være tydelige på at BI aldri har kjøpt merkenavnet Norges Handelshøyskole som søkeord gjennom google, men at BI kommer opp grunnet relevansen i søket, skriver markedssjef Arne Wellberg ved Handelshøyskolen BI i en epost til DN Talent.

Han forsikrer også om at «BIs merkenavn står fjellstøtt på egne ben».

– Vi er blitt oppmerksomme på at ord som «handelshøyskole», og geografisk beliggenhet har trigget visninger hvor NHH og BI har kommet opp i samme søk. I lys av dette har BI gjort nødvendige tilpasninger i våre søkeord slik at det kommer tydelig frem hvilke studietilbud som tilbys ved Handelshøyskolen BI.

– Når man googler «Norges handelshøgskole» (med G, ikke Y) dukker fortsatt BI opp – på betalt plass. Hvorfor?

– Som tidligere nevnt kommer BI opp grunnet relevansen i søket, dette både med G eller Y, skriver Wellberg.

Drange ved NHH sier at han holder det åpent at dette kan være en glipp fra BIs side.

– Det kan skje, og er i så fall tilgitt. Men jeg tror ikke helt på egen hypotese om at dette er uhell når jeg ser at de også har kjøpt annonseordet «Handelshøyskolen i Bergen». Da stusser jeg mer. Man kan si at det er et generisk navn (et fellesnavn, ikke en merkevare, journ.anm.), men det er vi som er blitt kalt «Handelshøyskolen i Bergen» i 80 år, sier Drange.

GENERISK? NHH mener de er Handelshøyskolen i Bergen. BI sier det er et generisk begrep.
GENERISK? NHH mener de er Handelshøyskolen i Bergen. BI sier det er et generisk begrep. (Foto: skjermdump, Google)
 

Krangler om «Handelshøyskolen i Bergen»  Drange sier han har kontaktet Google, som har gitt tilbakemelding på at BI-koblingen til Norges Handelshøyskole ikke er lov.

– Jeg har også spurt dem om bruken av «Handelshøyskolen i Bergen». Det er mer gråsone og blir undersøkt hos Google nå. Googles regel er at man ikke har lov til å bruke søkeord som er villedende. Jeg mener jo «Handelshøyskolen i Bergen» er villedende når det peker til BI, sier Drange.

BIs markedssjef Welberg er ikke enig i at det er villedende når BI dukker opp øverst, på annonseplass, når man googler «Handelshøyskolen i Bergen».

– Handelshøyskolen BI har ca. 2000 studenter i Bergen. «Handelshøyskole» er et generisk begrep, som hvem som helst kan benytte. Det ville være dumt å underkommunisere at også BI tilbyr økonomisk og administrativ utdanning i Bergen. Likeledes som vi gjør i Oslo, Stavanger og Trondheim, skriver Wellberg.

UNIVERSITETET I TRONDHEIM. Er kuppet av BI og NKI Nettstudier, som har kjøpt søkeord på Google.
UNIVERSITETET I TRONDHEIM. Er kuppet av BI og NKI Nettstudier, som har kjøpt søkeord på Google. (Foto: skjermdump, Google)
 

 

 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.