– Var det like stor rift om sivilingeniørene da du var ferdig?

– Ja, da var det helt ekstremt. Jeg gikk ut i 1998 og det var midt i dot com-boblen. Jeg hadde ikke gjort unna militæret og måtte inn der først, men jeg havnet i et dot com-firma etterpå.

– Ble du preget da boblen sprakk?

– Ja, det ble ikke noe av det selskapet vi startet. Det var gode ambisjoner, men det ble vanskelig å få det til da vi kom inn i 2000-tallet. Selskapet vårt het noe så rart som Galaxy Republic, så du skjønner kanskje at det ikke ble noe av. Men det var forutseende! Det skulle være et sosial nettverk for bedrifter. Ikke helt det samme som Linkedin, men det hadde elementer av det i seg.

– Hva er det mest nyttige du lærte i studietiden?

– Det var kanskje to ting. Det ene var å få en dyp forståelse for teknologi og teknologiens muligheter. Det har vært veldig nyttig i hele karrieren. Det andre var problemløsing, å bryte opp et problem i mindre deler og løse det.

– Hva ville du studert i dag?

– Jeg er helt sikker på at jeg ville studert det samme. Det å ha teknologiforståelse vil bare bli enda viktigere for den neste generasjon. Det er helt essensielt for norsk næringsliv.

– Hvordan skal man få flere til å velge realfag?

– Jeg tror man må gjøre det gøy. Det finnes mange måter å gjøre det på, og det finnes eksempelvis spill til Ipad hvor du lærer å programmere mens du spiller. Det er et godt eksempel på at læring kan være gøy for barn, og sånt kan man gjøre på alle stadier.

– Hva har du hatt minst bruk for?

– Jeg har vel egentlig aldri brukt noe av den matematikken og fysikken jeg lærte. Det var ekstremt avansert matematikk. Det meste matematikken jeg bruker nå er pluss og minus.

– Dette kan du jo ikke innrømme og samtidig be folk velge realfag?

– Jo, det man har lært av det er jo å få en dypere forståelse og drive problemløsing. Det sitter i selv om jeg ikke bruker så mye av den mer avanserte matematikken i hverdagen.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.