– Det vi mener er villedende markedsføring, kombinert med dårlig rådgivningstjeneste i den videregående skolen, gjør at mange begynner på studier de enten ikke vil begynne på eller ikke vet hva går ut på, sier leder Ola Magnussen Rydje i Norsk studentorganisasjon (NSO).

Det nærmer seg 15. april, frist en for å søke seg til studier til høsten. I jakten på studenter mener Rydje mange blir for ivrige når de sminker studienavnene.

– «Music management» på Rena er ett eksempel. Du har også «Sport management» på Lillehammer og i Molde. Det du egentlig gjør på disse stedene, er å studere økonomi og administrasjon, sier Rydje.

Han mener institusjonene må være tydeligere på hva studiet faktisk inneholder, og oppfordrer i mellomtiden studiesøkere til å «nilese» utdannelsesplaner og emnebeskrivelser.

Fikk regnskap i fleisen

– Jeg var solgt da jeg fikk høre om utenlandsopphold og praksis. Selve fagene så jeg ikke så mye på før jeg kom på skolen, sier Pernille Dragsten Holden (22).

Hun hadde gitt opp drømmen om å bli proff trommis, men ville fortsatt inn i musikk­bransjen og fant det perfekte studiet. At bachelorgraden i «Music management» på Rena er Høgskolen i Hedmarks ­kreative variant av økonomi og administrasjon, kom mer overraskende.

– Alt annet enn økonomifagene var kjempegøy. Det er en grunn til at jeg begynte med musikk, for å si det sånn, sier Holden.

Hun understreker at hun visste at studiet inneholdt noe økonomi, men ikke at de skulle ha forelesninger sammen med resten av økonomistudentene på Rena.

– Så der satt vi sammen med hundre andre studenter som gjerne hadde hatt økonomi på videregående og faktisk var interessert i det. Og så har du 20 musikknerder som aldri har hatt noe annet enn p-matte (praktisk matematikk på videregående, journ.anm.), sier Holden.

Nå skriver hun bacheloroppgave som skal leveres i juni og jobber hos musikkdistributøren Phonofile i Oslo. I tillegg har hun startet opp sitt eget label, Sweet Cherry Records. Da har økonomien kommet til nytte.

– Det gikk jo greit etterhvert, men jeg skulle ønske økonomien hadde hatt mer relevante eksempler fra musikkbransjen.

Vil skille seg ut

– Vi som er rundt på utdannelsesmessene er opptatt av å forklare at dette er et tungt «økadm»-studium. Vi prøver ikke å lure noen til å gå på et studium de ikke vil gå på. Vi lever av å få studentene til å fullføre, sier Frode Skår.

Han er kommunikasjonssjef ved Høgskolen i Hedmark som tilbyr «Music management»-studiet Rydje trekker frem.

LOKKER. Studentleder Ola Rydje mener institusjonene er i overkant kreative.
LOKKER. Studentleder Ola Rydje mener institusjonene er i overkant kreative.
– Siden det er lagt inn en del spesielle emner som dreier seg om musikkbransjen, må vi jo få det frem i navnet. Du skal ikke lese mer enn første setning før du ser at det handler om økonomi og ledelse. Jeg vet ikke hvordan vi skulle gjort det annerledes, sier han.

– Hvorfor «music» og ikke «musikk»?

– Vi har ikke noe godt ord for «management» på norsk, musikkledelse er noe helt annet. Bransjen studiet retter seg mot er internasjonal og i stor grad engelskspråklig, sier Skår.

 

«Lite salgbart»

I årets studiekatalog har bachelorgraden i handel, service og logistikk ved Høgskolen i Harstad endret navn til «Retail management». Innholdet er nøyaktig det samme som tidligere.

– Det er ikke høyskolen som har prøvd å pakke det inn, det er studentene selv som ville endre navnet. Årsaken var slik jeg forsto det at det var et lite salgbart navn i ettertid, når de var ferdige, sier fagansvarlig Thomas Gressnes ved Høgskolen i Harstad.

 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.