– Hva er det viktigste du lærte i studietiden?

– Jeg lærte å føre økonomiske resonnementer på en logisk måte, og lærte å analysere hva som er effektive virkemidler for å nå ulike mål. For mitt vedkommende var det en veldig relevant utdannelse – jeg har fått jobber etterpå som passet som hånd i hanske.

– Hva med eventuelle ekstrajobber som student?

– Jeg hadde noen jobber ved siden av som ikke var spesielt relevante. Det var blant annet sommer- og kveldsjobbing på Stena Line, der jeg solgte billetter og pakketurer.

Les flere «Liv og lære»-intervjuer her.

– Noe som helst du tar med deg fra den jobben?

– Fint lite, egentlig. Jeg lærte nok mer om norsk arbeidsliv da jeg jobbet ett år i industrien før jeg begynte å studere. Da så jeg måten den fungerte på. Det minnet meg egentlig om den eneste boken innen sosiologifaget jeg med hånden på hjertet kan si jeg har lest – Sverre Lysgårds «Arbeiderkollektivet».

– Men alt annet på pensum ble lest?

– Det var ikke så omfattende, så ja, jeg leste det meste. Jeg oppdaget på muntlig eksamen at det var én bok jeg ikke hadde lest. Den var skrevet av daværende forskningsdirektør i SSB, Olav Bjerkholt, og forfatteren selv var sensor.

– Har du sagt det til ham?

– Nei, og jeg håper han ikke har merket det, heller.

– Er det noe du skulle ønske du hadde lært?

– Ja, studiet var relativt spesialisert, det var mye drilling i avgrensede, økonomiske modeller. Jeg kunne tenkt meg en større bredde i studiet, vi lærte knapt noe innen finans. Og så var det én ting som var helt bortkastet.

– Ja?

– Vi lærte et programmeringsspråk, Fortran IV, som allerede den gangen var ganske foreldet. Vi drev med hullkort og skjønte tidlig at det var ganske bortkastet.

– Er det for mange studenter i Norge?

– Jeg har ikke noe forskning å bygge dette på, det er mitt inntrykk: Jeg mener det blir for lange utdannelsesløp for mange. Mange kunne kortet det ned. Du bør ta utdannelse for å bli klok og lære noe, men det ligger også en sortering i dette. Som sorteringsmekanisme er utdannelse ganske kostbart, særlig når folk tar opp fag primært for å vinne konkurransen, ikke primært for å lære mer.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.