Profesjonelle situasjoner krever profesjonell oppførsel. Stemingen blir raskt merkelig dersom du eller en annen person ikke forstår etiketten, skriver Business Insider.

Nettstedet har fått Barbara Pachter, forfatter av boken «The Essentials of Business Etiquette», til å sette sammen en liste over det viktigste du må passe på.

Stå oppreist når du hilser

Å være oppreist bidrar til å skape tilstedeværelse. Du gjør det enkelt for andre å overse deg dersom du ikke står. Har du ikke mulighet til å reise deg når andre kommer for å hilse, bør du lene deg fremover for å signalisere at du ville ha reist deg dersom du kunne.

Presenter deg med fullt navn

I en profesjonell situasjon bør du bruke hele navnet ditt. Er navnet langt eller vanskelig å uttale, bør du vurdere å endre eller forkorte det. En annen mulighet er å notere ned selve uttalen av navnet på et visittkort og dele dette ut.

Innled håndhilsen

Det er vanligvis verten eller personen med den høyeste stillingen som tar initiativet til en håndhilsen. Skjer derimot ikke dette umiddelbart, bør du ta saken i egne hender (bokstavelig talt), uavhengig av om personen har en høyere stilling enn deg. Håndhilsenen må finne sted.

Kle deg passende

Klær er en viktig form for ikke-verbal kommunikasjon, og kan både styrke en persons profesjonelle rykte eller avlede oppmerksomheten fra hans eller hennes troverdighet. Undersøk alltid hva dresskoden er før et møte, en samling eller restaurantbesøk for å forsikre deg om at du holder deg innenfor «retningslinjene».

Begrens takknemligheten

Det holder å si takk én eller to ganger iløpet av en samtale. Takker du mer, kan det ta bort troverdigheten, eller verre, få deg til å fremstå som hjelpeløs og trengende.

Send separate «takk»

Vært på et viktig jobbintervju? Send en «takk for meg»-melding iløpet av 24 timer til hver enkelt person du ønsker å takke.

La stolen stå

Du bør aldri trekke ut stolen for noen i en jobbsammenheng. La slike sosiale kutymer ligge igjen hjemme. Alle, uavhengig av kjønn, klarer å trekke ut stolen på egenhånd.

Ikke kryss beina

Å krysse beina kan virke distraherende og i mange tilfeller for sexy i profesjonelle sammenhenger. Og fordi du stanser blodsirkulasjonen er det heller ikke særlig helsefremmende.

Hold fingrene samlet

Skal du først peke på noe, så gjør det med en åpen håndflate og samlede fingre. Pekefingeren fremstår gjerne som aggressiv. 

Bryt brød med hendene

Spiser du lunsj eller middag med viktige forretningsforbindelser, bør du holde kniv og gaffel unna brødstykkene. Bryt av en og en bit med hendene og bruk kniven til å påføre smør - like før du har tenkt å putte dem i munnen.

Hold deg unna det dyreste

Velg noe annet enn hummer og biff i forretningsselskaper og middager. Det kan raskt fremstå som at du utnytter situasjonen om du bestiller det mest eksklusive på menyen - selv om verten din anbefalte det.

La serviset stå

Ikke stable tallerkener og bestikk når du er ferdig med å spise. Det kan signalisere hastverk og virke fornærmende på andre som ikke er ferdige med middagen.

Samkjør matvalget

Bestiller middagsgjesten din forrett eller dessert, bør du gjøre det samme. Ingen liker å spise alene.

La restene ligge

Husk at du er ute i forretningsøyemed, ikke for å ta med deg matrester. Å spørre om en «take-away»-boks hører ikke hjemme i en forretningsmiddag.

Lær deg borddekkingen

Mat, som eksempelvis brød og salater, plasseres til venstre for middagstallerkenen og drikke til høyre.

La verten ta regningen

Det er alltid verten som skal betale. Var det du som inviterte, er du som tar regningen. Ikke krangle over den. Unnskyld deg gjerne før du diskret betaler hos servitøren.

Forbered en avslutning

Du må være den som snakker når du skal avslutte eller trekke deg tilbake fra en samtale. Ha enkelte fraser klare. Si «hyggelig å møte deg», «hyggelig å snakke med deg» eller «ses på møtet i neste uke». Du kan også unnskylde deg for å dra på toalettet, hente mat eller si du gjerne vil rekke å prate med en annen person før vedkommende drar.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.