– Kan vi spole tilbake til 60-tallet og grunnen til at du dro til England for å studere?

– Jeg hadde for dårlige karakterer til å komme inn på NTH (i dag NTNU red.anm.) i Trondheim. Jeg spilte for mye tennis og gjorde for lite lekser. Mitt første råd er: Det er når du er 15 år og begynner på videregående du starter å bygge karriere. Da må du begrense bekvemmelighet og moro, og det gjorde ikke jeg.

Les flere Liv og lære-intervjuer her

– Du prøvde deg på Sunderland Technical College?

– Ja, den ble kalt «Norges andre tekniske høyskole» på grunn av de mange norske studentene. Den godkjente imidlertid ikke alle de norske fagene, og nordmenn måtte derfor ha ett forberedende år med kjemi, fysikk og matematikk først. Jeg skulle jo bli ingeniør og bygge broer og veier, men da jeg strøk i matematikk to ganger, var det nok. Jeg fikk tips om Newcastle College of Commerce og søkte meg dit. Det tilsvarte BI den gang, da fantes det ikke noe som het datamaskin, ikt og mobiltelefoner. Så der ble jeg i to år, og der var jeg flink.

– Her kom du aktivt inn i student­politikken også. Hva var det viktigste du lærte i studietiden?

– Organisasjonsarbeid. I studiedagene i Norge var jeg nervøs for å ta ordet i forsamlinger fordi jeg var redd for å dumme meg ut overfor mine venner. Men i England var det ingen som kjente meg. Jeg tok derfor på meg et verv og syntes det var gøy. I Newcastle laget vi en liten revolusjon, da vi blant annet fant ut at rektor var formann i studentforeningen. Det var første gang jeg lærte hvor viktig det er med vedtekter og regelverk. Jeg ble visepresident og senere president i Student’s Union.

– Hvordan formet disse vervene deg som politiker i Norge?

– Jeg lærte mye om vedtekter, organisasjon – og intrigemakeri. Også Frp har vært gjennom noen episoder, og studiekampen i England i 1968 lærte meg alt jeg senere har fått bruk for innen organisasjonsbygging.

– Ville du studert det samme igjen?

– Hvis jeg angrer på noe, havner jeg i et dypt hull kalt depresjon. La meg heller si det sånn: Jeg ville blitt en dårlig ingeniør, men jeg ble en brukbar politiker.

– Hvilket råd har du til nye studenter?

– De bør stole mer på seg selv og sine egne vurderinger, og ikke være redd for å dumme seg ut. Det jeg savner med norsk skole er opplæring i tale- og debatteknikk. Et kurs i det er det mest fornuftige jeg har gjort.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.