Norske universiteter er ikke kjent for å utmerke seg i internasjonale universitetsrangeringer. Den anerkjente Times Higher Education (THE)-rangeringen som ble lansert onsdag kveld gir Universitetet i Oslo (UiO) en 186. plass, én plass ned fra ifjor, mens NTNU går fra plasseringen blant nummer 251–275 til 276–300 (se grafikk).

Kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen (H) mener vi har kvalitetsutfordringer innen høyere utdannelse.

– Vi har høye ambisjoner for høyere utdannelse, og vi ser at vi har kvalitetsutfordringer, sier han.

Røe Isaksen nevner blant annet for lite gjennombruddsforskning, men er rask med å presisere at rangeringene ikke gir helt riktig bilde.

– Disse rangeringene er ikke den beste måten å vise kvalitet på. De er upresise, og det er forskjell på hva de vektlegger. Noen av dem er en folkeavstemning for akademikere. Tidligere nobelpriser blir blant annet vektlagt. Altså, fikk vi en nobelpris for 40 år siden, teller det i dag. Det er ikke presist for kvalitetsdiskusjonen, sier han. 

Røe Isaksen viser til Nifu-rapporten som ble lagt frem tidligere i september. Den viste at internasjonale rangeringer vektlegger endel faktorer som ikke sier noe om kvaliteten.

Kritisk til kriteriene

Forsker Fredrik Piro uttalte til DN at han var kritisk til enkelte av rangeringenes kriterier, blant annet THEs omdømmeundersøkelse, som ifølge Piro «sier lite om undervisningskvalitet og læringsutbytte».

Rektor ved Universitetet i Oslo, Ole Petter Ottersen, er enig med Piro og Nifu-rapporten.

– Uansett om vi går opp eller ned på listene, sier jeg alltid at det er store metodologiske utfordringer med slike rangeringer. Med bakgrunn i Nifus rapport om universitetsrangeringer vet vi at en plassering som nummer 186 ikke nødvendigvis gir oss så mye informasjon. THE-rangeringen er forskningstung, men legger stor vekt på omdømmeundersøkelser, noe som gjør den mer uforutsigbar. Hvis vi nå for et øyeblikk antar at rangeringene gir et riktig bilde, så gjør vi det slett ikke så dårlig, sier han.

Ottersen viser heller norske studenter til NOKUTs studiebarometer for opplevelse av studiekvalitet ved norske institusjoner.

– Dersom studenter på død og liv skal se til en rangering, ville jeg anbefalt den nye U-Multirank, som går mer i dybden på enkeltfag og er flerdimensjonal, sier han.

– Hvilken plassering har UIO på THE-listen om ti år?

– Dersom vi tenkte oss at det fantes en ideell rangering som speilte hele det komplekse samfunnsoppdraget et universitet har, så burde UiO ligge blant de 15 beste i verden på denne rangeringen. Verdens mest ressurssterke land bør holde seg med noen av verdens beste universiteter, sier Ottersen.

Øker antall publiseringer

Rektor ved NTNU Gunnar Bovim er ikke så opptatt av rangeringene. Han mener samfunnsoppdraget, samt kvalitet på forskning og utdannelse, er viktigst.

Ett av tiltakene NTNU har iverksatt for å øke kvaliteten er å publisere flere forskningsartikler.

– Selv om vitenskapelig publisering har økt kraftig ved NTNU de siste årene, er det et mål å øke publiseringen i internasjonalt anerkjente tidsskrifter med høyt vitenskapelig gjennomslag. Dette vil først og fremst bidra til å realisere målet om at NTNU skal være et internasjonalt fremragende universitet. Et målrettet arbeid for å heve kvaliteten vil i sin tur også ha innvirkning på rangeringene, sier Bovim.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.