Milliardærarving Michael Stang Treschow (27) har vært administrerende direktør i familien Treschows skogimperium Treschow Fritzøe i ett år.

Mandag snakket han om hvordan han som dyslektiker opplevde skoleårene.

– Jeg greide først å kamuflere det. Jeg var aktiv i klassen, så det ble ikke oppdaget før etter en stund. Det ble konstatert da jeg var ni år, men jeg visste fra før at jeg syntes det var vanskelig å lese og skrive, sier han.

Det var statsminister Erna Solberg som inviterte til toppmøte om lese- og skrivevansker, der målet var å få innspill til en bedre politikk på området. Solberg har selv dysleksi.

– Dysleksi skal ikke være en årsak til at noen holdes utenfor arbeidslivet, sa hun.

Syvende generasjon

Michael Stang Treschow er sønn av Mille-Marie Treschow og syvende generasjon Treschow i Fritzøe Skoger. Treschow overtok som administrerende direktør i Treschow Fritzøe ifjor, men moren Mille-Marie Treschow er fortsatt eneeier.

Michael Stang Treschow begynte som 16-åring på en internatskole i USA for ungdom som sliter med dysleksi.

– Det var tøft, og jeg savnet familie og venner, men det var veldig lærerikt, sier han.

– Det var korte skoletimer på 35 minutter, forteller Treschow. som vil ta med seg erfaringene fra USA inn i samtalene med statsministeren, der også 27 andre er invitert.

– Jeg vil absolutt anbefale kortere og mer intense timer.

Treschow mener dysleksien ikke er et problem i jobben som administrerende direktør.

– Hvis det er et ord jeg ikke er sikker på hvordan skrives, er Google veldig snill med meg, sier han.

Mange sliter

Undersøkelser, både i Norge og internasjonalt, viser at cirka 20 prosent av elevene i skolen strever med å lese og skrive. Av disse har cirka tre–fem prosent dysleksi, ifølge Statped.

– Det er viktig å oppdage det tidlig, før kunne det gå mange år, sier kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen (H), som påpeker at kartleggingsprøver er svært viktig.

Professor Turid Helland ved Universitetet i Bergen forsker på lese- og skrivevansker. Hun mener at de første tegnene vises allerede i barnehagen.

– For barn med tegn på dysleksi bør man jobbe med språklig bevissthet fra de begynner å lære å lese og skrive, og gi elevene som trenger det individuell trening, sier hun.

På toppmøtet fikk regjeringen innspill til arbeidet med en ny lesestrategi.

Utdanningsdirektoratet får i oppdrag å lede arbeidet med den nye lesestrategien, som skal gjelde i perioden fra 2015 til 2019.

Regjeringen har også startet arbeidet med en stortingsmelding om livslang læring og utenforskap, og innspillene fra toppmøtet vil bli tatt med i arbeidet med denne. (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.