I en kronikk i Dagens Næringsliv fredag tar økonomiprofessor Mari Rege til orde for å avskaffe karakterene i orden og oppførsel.

– Det er en spennende idé, men et dårlig forslag, sier kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen (H).

I dag får elever på ungdomsskolen og videregående vurderingen «god», «nokså god» eller «lite god» i orden og oppførsel.

Rege mener skolen ikke må stemple elevene, fordi det kan gjøre vondt verre. I stedet mener hun skolen må lære elevene såkalt selvregulering, som blant annet innebærer impulskontroll.

Les også: Professor vil droppe karakterer i orden og oppførsel

Hun trekker frem forskningen til James Heckman, nobelprisvinner i økonomi, som viser at evnen til selvregulering hos barn og ungdom har minst like stor betydning som iq for hvordan de senere lykkes med utdannelse og arbeid.

- Skal få konsekvenser

Røe Isaksen mener det ikke er noen motsetning mellom å lære elever sosiale ferdigheter og gi dem vurdering i orden og oppførsel.

– Jeg er enig i at skolen kan bli bedre til å lære elevene selvkontroll og sosiale ferdigheter, men å fjerne ordenskarakteren er ikke et bidrag til dette. Det er et viktig prinsipp at dårlig oppførsel skal få konsekvenser. Dessuten er vurderingen viktig informasjon særlig for arbeidsgivere, sier Røe Isaksen.

Mari Rege sitter i Ludvigsenutvalget som 15. juni skal overlevere en utredning til kunnskapsministeren om fremtidens skole. Til uken skal utvalget diskutere nye vurderingsformer, blant annet ordenskarakterens fremtid.

Røe Isaksen sier han vil vente på rådene fra utvalget før han sier noe om hvordan norske elever bedre kan lære seg selvkontroll.

– Men konklusjonen er ikke å fjerne ordenskarakteren, sier han.

Utvalgsleder Sten Ludvigsen sier til DN at orden og oppførsel ikke bør holdes adskilt fra andre fag, slik det er i dag. Det er Røe Isaksen enig i.

– Sosiale ferdigheter bør ses i sammenheng med faget. Selvkontroll må utvikles mens man jobber med fag, sier han.

Vil vurdere 8-åringer

Sivert Bjørnstad (Frp) vil gi 8-åringer karakter i orden og oppførsel. Foto: Ida von Hanno Bast
Sivert Bjørnstad (Frp) vil gi 8-åringer karakter i orden og oppførsel. Foto: Ida von Hanno Bast (Foto: Dagens Næringsliv)
Røe Isaksen går imidlertid ikke like langt som regjeringspartner Frp, som vil innføre karakterer i orden og oppførsel allerede fra 3. klasse.

– I løpet av ti år på grunnskolen går ett år bort på støy og uro i klasserommet. Jo tidligere elevene lærer seg disiplin og folkeskikk, jo bedre. Å fjerne mulighetene til å sanksjonere dårlig oppførsel er et skritt tilbake, sier Sivert Bjørnstad, utdannelsespolitisk talsmann i Frp.

– Forskerne vil heller at det jobbes preventivt?

– Vi må jobbe preventivt også, men dårlig oppførsel må få konsekvenser. Hvis det ikke synes i karakterboken vil kanskje en elev tenke at utvisning fra skolen er en deilig fridag hjemme, sier Bjørnstad.

Les også: Mener nyutdannede mangler disiplin

- Karakteren har liten verdi

Arbeiderpartiets Marianne Aasen mener det derimot blir feil å «avspise» sosiale og emosjonelle ferdigheter med det hun beskriver som «en halvsovende oppførselskarakter».

Marianne Aasen (Ap) mener ordenskarakteren har liten verdi. Foto: Erlend Aas /
Marianne Aasen (Ap) mener ordenskarakteren har liten verdi. Foto: Erlend Aas / (Foto: NTB scanpix)
– Du kan få nedsatt fordi du er rappkjeftet, kommer for sent, har for mange anmerkninger. Karakteren har liten informasjonsverdi slik den er nå. Den sier ikke noe om hva som ligger bak. Dermed er den ikke funksjonell, sier Aasen, som sitter i Utdanningskomiteen på Stortinget.

Aasen mener man bør se på hva som kan gjøres i stedet eller i tillegg, heller enn å diskutere for eller imot ordenskarakter.

– Vi gjør mange en bjørnetjeneste når vi ikke løser dette på en bedre måte enn vi gjør i dag. Det er ingen tvil om at selvregulering er en vesentlig egenskap man må ta mer på alvor enn det man har gjort, sier hun.

«En oppsiktsvekkende dårlig idé»

– Det er en rar måte å se det på. Skulle vi sluttet å føre fravær også? Det høres ut på Aasen som om ordenskarakter er det eneste lærerne gjør på området. Det er også kontakt med elever og foreldre og oppfølging, men det må også være et ris bak speilet, sier Henrik Asheim, som sitter i Utdanningskomiteen på Stortinget for Høyre.

Henrik Asheim (H) mener det er en oppsiktsvekkende dårlig idé å fjerne ordenskarakteren. Foto: Hampus Lundgren
Henrik Asheim (H) mener det er en oppsiktsvekkende dårlig idé å fjerne ordenskarakteren. Foto: Hampus Lundgren (Foto: Dagens Næringsliv)
– Det er en oppsiktsvekkende dårlig idé å fjerne karakterene i orden og oppførsel. Norsk skole har i for stor grad vært drevet av intern motivasjon. De som lykkes i dag er flink jente. Vi må ha en skole mer krav og eksterne motivasjonsfaktorer. Vi trenger et ris bak speilet, slik at lærerne kan si noe mer enn at «jeg håper du har lyst til å komme på skolen», sier Asheim.

Et av Reges argumenter mot å stemple elever med dårlig karakter i oppførsel er at hjernen er ekstra impulsstyrt i ungdomsårene.

– Midt i den følelsesstyret perioden av livet skal elevenes orden og oppførsel vurderes, og de som ikke tar høyere utdannelse må møte arbeidslivet med disse karakterene, skriver professoren.

Asheim, som opplyser om at han selv har vært gutt på 14, mener det er dumt å frata lærerne en sanksjonsmulighet og elevene en ekstern motivasjonsfaktor.

– Vi kan ikke gjøre elevene bjørnetjenesten å si «vi har ikke forventninger til deg fordi du er ung og full av hormoner», sier han.

Meld deg på DN Talents nyhetsbrev og følg oss på Facebook for å holde deg oppdatert på student- og karrierenyheter.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.