– Mens all annen karaktergivning skal være mest mulig objektiv er karakterer i orden og oppførsel er så subjektivt som det overhodet går an å bli, sier Leif Gunnar Wikene ved Bergeland videregående skole i Stavanger.

Som en prøveordning dette skoleåret har Wikene fått lov av Utdanningsdirektoratet å avskaffe karakterene i orden og oppførsel, som han kaller gammeldags.

Ingen av skolens elever på første trinn får derfor vurderingen «god», «nokså god» eller «lite god» i orden og oppførsel i år.

Rektoren er helt enig med forskerne Dagens Næringsliv har snakket med, som mener karakterer i orden og oppførsel er meningsløst og kan gjøre vondt verre for elever som allerede sliter.

Kan bare gå nedover

Kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen synes imidlertid det er en dårlig idé å fjerne lærernes ris bak speilet.

– Det er et viktig prinsipp at dårlig oppførsel skal få konsekvenser, sa Røe Isaksen til DN fredag.

Wikene kaller argumentet fortvilende.

– Da snakker vi ikke om pedagogikk, men om politikk og disiplinering. Å skrive ned et syndsregister over alle elevens feil og mangler og tro at det vil skape læring, vekst og utvikling hos eleven ... Jeg lurer på hva han bygger det på. Karakterene i orden og oppførsel skaper ikke vekst og utvikling hos elevene, det kan du hilse fra meg å si, sier Wikene.

Han peker blant annet på at karakteren begynner på topp, «god», og kan med andre ord bare bli dårligere.

– Alle andre karakterer er lagt opp slik at elevene skal jobbe for å bli bedre, sier han.

Fravær føres fortsatt

Elevrådsleder Tula Håland Todnem (18) synes miljøet på skolen har vært fint dette året, selv om faren for «nedsatt» ikke har hengt over elevene.

– Vi merker egentlig ikke noen forskjell. Folk oppfører seg fint. Det handler nok mest om hvordan Bergeland er lagt opp. Vi har små klasser og mye kontakt med lærerne, sier hun.

Den videregående skolen i Stavanger sentrum har rundt 750 elever på både studieforberedende og yrkesfaglige linjer. Flere bransjeorganisasjoner som tar inn lærlinger sa til DN fredag at gjerne vil beholde karakterene i orden og oppførsel.

– Jeg synes ikke karakteren skal fjernes. Selv om det foregår en verdenskrig i kroppen i den alderen, så gir den et innblikk i hvilken person du har foran deg, sa Gunnar Bjørntvedt, fagsjef for rekruttering og opplæring i Norges Bilbransjeforbund.

– Hvordan skal Bergeland-elevene bevise arbeidsgivere om at de kan oppføre seg?

– Fraværet blir fortsatt ført opp, det er viktig. Det vil gi dem en peiling. Det vil karakterene i fagene også. Du vil jo også merke hva slags person du snakker med på et jobbintervju, sier Todnem.

Les også: Brynjar Meling: - Jeg tviler på at jeg hadde ansatt meg selv

- Ikke formaninger og trusler

Bergeland-rektor Wikene ønsker å permanent kutte ut orden og oppførsel-karakterene - «i anstendighetens navn».

– Vi skal ha et respektfullt og likeverdig forhold mellom lærer og elev, ikke et som er bygd på formaninger og trusler. Hvis en elev bryter en av fellesskapets normer, gjennomføres det straks en samtale med eleven på samme måten som man ville gjort med en hvilken som helst voksen person, sier han.

Torbjørn Røe Isaksen mener det ikke er noen motsetning mellom å lære elever sosiale ferdigheter og gi dem vurdering i orden og oppførsel. Det mener Wikene er feil.

– Disse to karakterene skygger for den sosiale læringen. Hos oss kjenner elevene nå på et større ansvar selv, som jo er målet. Sosial læring er noe mer enn bare å tilpasse seg et reglement, sier han.

Les også: - Kommer du for sent første dagen, er det ut

Følges av forskere

Forsøksordningen på Bergeland videregående blir fulgt tett av professor Edvin Bru og to masterstudenter ved Læringsmiljøsenteret ved Universitet i Stavanger. De skal evaluere forsøket når skoleåret er over og sende en rapport til Utdanningsdirektoratet.

– Det er litt for tidlig å konkludere, men det ser foreløpig positivt ut, sier Bru.

De ser blant annet på om avskaffelsen av ordenskarakteren fører til mer fravær, om elevene blir mindre skjerpet og om det betyr noe for relasjonen til lærerne.

– Vi har vel en antagelse om at karakterer i orden og oppførsel med anmerkningssystem noen ganger kan true en god relasjon til læreren. Vi prøver å se om relasjonen til læreren blir bedre når karakteren forsvinner. Fra tidligere forskning vet vi at en god relasjonen er noe av det aller viktigste for å stimulere elevene til god adferd, sier professoren.

Bru og masterstudentene gjennomfører også intervjuer med lærerne på skolen.

– Ved å fjerne ordenskarakteren fjerner man en formell reaksjonsmåte. Da må lærerne bruke andre virkemidler for å stimulere elevene til å gjøre det de skal. Vi undersøker om dette endrer lærerrollen på noen måte, og om lærerne opplever at belastning er endret, sier han.

 

Les alt om orden og oppførsel på DN.no:

Professor: Dropp karakteren i orden og oppførsel

Orden og oppførsel får stryk dnPlus

Professor vil droppe ordenskarakteren: - Et dårlig forslag

- Kommer du for sent første dagen, er det ut

 

Meld deg på DN Talents nyhetsbrev og følg oss på Facebook for å holde deg oppdatert på student- og karrierenyheter.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.