Trenger en politisk journalist i en studentavis å ha debattredaktør, politisk redaktør, nyhetsredaktør, nestleder, enda en redaktør, redaksjonssjef og en ansvarlig redaktør over seg? Og er det nødvendig med kulturredaktør, musikkredaktør og underholdningsredaktør?

Dette er tilfelle hos Studentmediene i Trondheim, som avisen Under Dusken blant annet er en del av.

– Det hadde vært vanskelig for meg uten en nestleder, for det er veldig mye jobb, sier Under Dusken-redaktør Synne Hammervik.

Hun jobbet 45 timer uken før DN kommer på besøk, og den uken var ikke nestleder der til å bistå. Du tar likevel feil hvis du tror hun er på toppen av næringskjeden. Hun har både en redaksjonssjef og en ansvarlig redaktør over seg. For ikke å glemme daglig leder Mikkel Bolstad Dæhli.

– De mange nivåene kommer litt av at vi er så mange frivillige, så hvis alle skal føle seg sett av en leder, så er det viktig, sier han.

Tilsammen er det 46 personer med lederansvar, av 300 studentmedlemmer totalt. Til sammenligning er ni prosent av NRKs 3649 medarbeidere ledere.

«Mer opptatt av karriere»

Endre Sjøvold, førsteamanuensis ved Institutt for industriell økonomi og teknologiledelse ved NTNU, startet opp kurset «ledelse i praksis» for studentlederne i Trondheim i 2001. Sjøvold er mest imponert over studentene, men også bekymret.

– Det som er skremmende i dag, er hvor viktig den individuelle prestasjonen er blitt. Det kollektive, som en velfungerende organisasjon er, lider av at folk er mer opptatt av cv- og karrierebygging, enn å yte godt i organisasjonen. Jeg ser denne problematikken iblant – hvordan motivere medarbeidere som ikke vil, sier han på generelt grunnlag.

Sjøvold påpeker at det ikke bare er «freeriders», og at mange studenter går inn i vervene med lyst og vilje.

– Det er krevende verv vi snakker om, noen må jo utsette studiet sitt, sier han.

Sjøvold reagerer slik på Studentmedienes organisasjonskart:

– Det er et ganske omfattende kart, og det er nok flere ledd enn da jeg kom til NTNU i 2001. Her har det skjedd noe. Skal du ha et verv, er det samtidig hyggeligere å ha en sjefstittel enn noe annet. Det spiller ikke så stort rolle bare en gjør jobben sin. Å motivere folk har alltid vært en problem, så kanskje tittelen kan gjøre det mer attraktivt, sier Sjøvold.

Han er heller ikke i tvil om at lederverv har en verdi på på cv-en.

– Jeg har ansatt folk selv, og når man ansetter teller «sjef for UKA» eller andre verv positivt. For å skille seg ut, må en ha mer enn studier, sier han.

Ikke for mange i dag

For to år siden gikk Studentmediene i Trondheim gjennom en omorganisering. Fire medier – Dusken.no, Under Dusken, Radio Revold og Student-tv skulle bli til ett og alle lederverv måtte vurderes på nytt. DN har tilgang på begge versjoner av organisasjonskartet, og begge har bortimot 50 ledere. Det er altså ikke blitt færre.

Men hvilke oppgaver har alle disse? For eksempel en fagutvikler?

– Fagutvikler har ansvar for kursing i organisasjonen og opplæring av nye folk, så redaktørene og seksjonslederne slipper å ha alt ansvaret for dette, sier ansvarlig redaktør Inga Skogvold Rygg.

Hun kan fortelle at både campussjef, redaksjonell konsulent og immatrikuleringsavissjefen forsvant under omorganiseringen, men at det er behov for mange ledere. Eller «funksjonærer/funker», som de kalles internt. Alle andre er «gjengiser».

– Er det for mange «funksjonærer»?

– Akkurat nå – nei, men på sikt – ja. Vi har lyst til å ha færre. Vi ser på dette etter hvert semester. Vi skal jo slå sammen to verv nå, desksjef og nettredaktør, fordi vi ser at de har mange like arbeidsoppgaver, men det var ikke lett å se for to år siden. Vi må ta justeringene litt etterhvert, sier Rygg.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.