I fjor var andelen 38 prosent, skriver Dagsavisen etter at statistikken over årets eksamensresultater er offentliggjort. Også gjennomsnittskarakteren gikk ned.

– Dette er en utvikling som har vedvart over tid. Vi har nå mye informasjon som viser at det ikke går rette veien for matteferdighetene til norske elever, sier statssekretær Birgitte Jordahl (H) i Kunnskapsdepartementet.

Hun tror det er flere årsaker til at norske elever ikke er like gode som elevene i land vi kan sammenligne oss med.

– Noe av grunnen er for dårlig matteundervisning og for dårlige fagplaner. Jeg er også usikker på om høyskolesystemet er godt nok til å undervise i didaktikk og undervisningsmetode i lærerutdanningen, sier Jordahl.

På videregående er det åtte ulike mattefag elevene kan komme opp i, noe som gjør det vanskeligere å sammenligne. I sju av fagene er snittet uendret eller lavere enn i fjor, og andelen som får strykkarakteren 1, øker.

 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Les også: Disse to ferdighetene er lønnsomme sammen


  Vil ha bort «teflonlæringen»

- Programmering bør være allmennkunnskap