– Hva ønsket du å oppnå med utdannelsen?

– Vet du, jeg seilte Christian Radich og trodde jeg ville bli marinbiolog. Jeg gikk derfor på Blindern og studerte matematiske metoder og biokjemi, men det ble med halvannet år. Da skjønte jeg at menneskene på «Matnat» (Matematisk-naturvitenskapelige fakultet) ikke syntes det var like gøy som meg å diskutere svarene.

– Men det ville du?

– Ja, jeg var den rare andungen. Eller den fargerike. Jeg har alltid vært fascinert av kommunikasjon, og syntes det var kjedelig med bare ett riktig svar. Så ble det BI.

– Hva var det viktigste du lærte i studietiden?

– Å lære å tilegne seg kunnskap, helt klart. Prosessen i å lære seg å finne informasjon.

– Hva med det minst viktige?

– De matematiske metodene fra Blindern har jeg faktisk fått bruk for, men ikke biokjemien.

– Hva lærte du av to års utveksling i Spania?

– Studiet der var mer praktisk lagt opp, med reelle case hvor man må bruke teorien.

– Angrer du på noe du gjorde eller ikke gjorde i studietiden?

– Jeg kunne nok valgt mer relevante deltidsjobber.

– Hva slags jobber hadde du?

– Jeg jobbet i restaurant og uteliv, tjente penger. Men det er et stort pluss å ha vært innom servicebransjen, og det er jeg også opptatt av når jeg ansetter. Da vet jeg at jeg får mennesker som forstår service, setter kunden i sentrum og ikke er late.

– Hva skulle du ønske at du hadde lært i studietiden?

– Jeg skulle ønske jeg hadde lært å spørre om hjelp, og litt mer struktur.

– Hvilke råd har du til studenter?

– Vær positiv, lærerhungrig, skaff deg relevante deltidsjobber og bygg nettverk. Og få deg en mentor.

– Hadde du det?

– Jeg skaffet meg det altfor sent. Mitt råd er. Vær uredd og ta kontakt med en du ser opp til. Det er mange i næringslivet som synes det er givende å spise lunsj noen ganger i året og utveksle ideer og erfaringer. Det trenger ikke være noen du betaler, husk at du kan skape verdi for andre.

Les hele avisen(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.