– Du planlegger og planlegger og planlegger – og så går halvparten som planlagt, sier Lulla Sofie Treschow Hokholt.

26-åringen fra Larvik snakker om livet i eventbransjen. Og forsåvidt også om det å starte et eget selskap på den andre siden av jorden. Hokholt har testet ut begge deler det siste året.

Etter å ha jobbet to år for et kinesisk eventselskap i Shanghai, hoppet hun av og startet sitt eget selskap i finansmetropolen for ett år siden.

Mer konkurranse

Nå er hun ansvarlig for bedriftsarrangementer, privatfester, lanseringer og andre tilstelninger som gründer av selskapet Lulla Hokholt Ltd. Uro og nedgang i det kinesiske markedet har ikke skremt tilbake til Norge.

– For å få oppmerksomheten bort fra det som går dårlig virker det nesten som om det blir enda viktigere for mange selskaper å ha arrangementer. Jeg merker at det er flere eventselskaper og større konkurranse i Shanghai nå enn tidligere, sier hun.

Hokholt har rukket å planlegge og gjennomføre lanseringsfester for ulike produkter og bedrifter, samt flere arrangementer for Norwegian Business Association som holder til i byen.

Denne uken har hun vært opptatt med et ti dager langt arrangement i forbindelse med Shanghai Fashion Week.

Beckham, sko og whisky

Et av Hokholts oppdrag var en middag der David Beckham (til venstre) var æresgjest. Her er Beckham med taiwanske David Tao, en populær musiker i Kina.
Et av Hokholts oppdrag var en middag der David Beckham (til venstre) var æresgjest. Her er Beckham med taiwanske David Tao, en populær musiker i Kina.
Her er Hokholt ansvarlig for arrangement og opplegg i det 1500 kvadratmeter store lokalet til Danube Fashion Office, som representerer mer enn 40 internasjonale motemerker i Kina. Da hjelper det å ha kontakter og erfaring fra de to årene i det kinesiske eventselskapet Liquid Impact.

Hokholt havnet i Shanghai-­selskapet som praktikant etter bachelorgraden i eventledelse fra Glion i Sveits i 2012. Etter de tre månedene som praktikant ble hun værende i selskapet, ble prosjektleder – og møtte fotballstjernen David Beckham.

– Opptil flere ganger. Jeg var prosjektleder for en middag hvor han var hedersgjest.

Når merker og varer skal lanseres i Kina spares det nemlig ikke på noe. Som prosjektleder i Liquid Impact hadde Hokholt flere arrangementer for giganter som Vans og Johnnie Walker.

– Det var budsjetter og ressurser jeg ikke har sett i Europa, ihvertfall. Det var fantastisk å se hva som er mulig, og en utrolig erfaring å ha med seg, sier hun.

Men to år var nok.

Alle møter på kinesisk

– Etter to år med kinesisk ledelse trengte jeg en forandring. Det var jobbing døgnet rundt. Det forventes at jobben skal bli gjort, uansett hvor mange timer det tar. I tillegg var alle kollegaene kinesere, utenom én amerikaner, og alle interne møter var på kinesisk. Jeg hadde ihvertfall høy motivasjon for å lære mandarin fort, sier Hokholt.

Fra et Shanghai-event for whiskygiganten Johnnie Walker.
Fra et Shanghai-event for whiskygiganten Johnnie Walker. (Foto: Privat)
Nå satser hun i stedet på egne ben. Oppstartsselskapet er registrert i Hong Kong, av flere grunner.

– For å starte selskap i Shanghai må man ha en kinesisk partner her. Alle jeg snakket med oppfordret meg til å sette opp selskapet i Hong Kong, det gir meg mulighet til å være mer fri og mer internasjonal. Dessuten er drømmen å sette opp en avdeling i Hong Kong også, sier Hokholt.

Lært opp på Treschows gård

Og kanskje kommer hun hjem til Norge en gang. Moren Scilla Treschow Hokholt, søsteren til Mille-Marie Treschow, er sjette generasjon Treschow som eier Fritzøe gård med tilhørende eiendommer – blant annet Larvik golfbane som det siste året også er blitt festivalområde.

Lulla Hokholt sier studie- og yrkesvalget kommer hjemmefra.

Lulla Sofie Treschow Hokholt med Ronan Kent, grunnlegger av Rojo Clothing, et klesmerke Hokholt arrangerte lanseringen av.
Lulla Sofie Treschow Hokholt med Ronan Kent, grunnlegger av Rojo Clothing, et klesmerke Hokholt arrangerte lanseringen av. (Foto: Privat)
– Eventveien kommer nok mye av bakgrunnen jeg har. Jeg er vokst opp på en gård og en golfbane med veldig drivende foreldre som alltid holder på med prosjekter og arrangementer. Det første eventet jeg fikk erfaring med var en golfturnering hjemme. Og så har det bare falt meg ganske naturlig med organisering og planlegging. Jeg var inne på tanken om hotellfagskole, men fant ut av det er jo veldig innenfor boksen. Eventretningen er mye av det samme, men man har ofte mulighet til å få litt mer utløp for kreativiteten, sier Hokholt.

– Frister det å drive med arrangementer sammen med familien?

– Absolutt. Jeg tror erfaringen jeg får her ute er verdifull for meg.

– Skal du ta over familieselskapet?

– Det får vi se på. Nå er planen å være her. Men jeg har en sterk forankring til Norge og spesielt Larvik, sier hun.

 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.