De som søkte på de seks ledige stillingene i Holberg Shipping i høst hadde sannsynligvis ventet seg noe annet enn en 21-åring på den andre siden av bordet under jobbintervjuet. Som daglig leder i Holberg Shipping har nautikk-studenten fra Smøla nylig intervjuet og ansatt sine første sjøfolk, ett år før han selv er ferdig utdannet styrmann.

– Jeg har hatt jobbintervju med 57 år gamle skippere som har seilt kysten rundt siden de var 17 år. De må ha et par sekunder på å hente seg inn når de ser meg, sier Sindre Holberg.

Fikk treårskontrakt

Holberg fikk med seg moren og faren og stiftet familieselskapet for ett år siden. I mai i år kjøpte Holberg shipping sin første båt, en ferge Holberg foreløpig ikke kan kjøre selv ennå.

Mini-rederiet fikk i høst en treårskontrakt med Kristiansund-selskapet Abyss Aqua, som skal leie fergen og mannskapet inn som servicebåt i oppdrettsnæringen. Fergen ble kjøpt med familiens egenkapital.

– Vi gikk inn i dette uten løfter eller faste kontrakter. Det var på spekulasjon. Men vi hadde planlagt siden nyttår 2014 og visste at oppdrettsnæringen er ekspansiv om dagen, sier han.

Dermed ble han reder i en alder av 21 år.

Lang kadett-kø

På den måten er Holberg sikret mer enn nok å gjøre når han er ferdig med studiet til våren, selv om det er vanskelige tider for nyutdannede sjøfolk.

Nedgang i oljebransjen, mangel på oppdrag, skip i opplag langs hele vestlandskysten er det som møter høyskole- og fagskoleutdannede styrmenn og maskinister.

Reder med kopp og egen båt. Sindre Holberg (21).
Reder med kopp og egen båt. Sindre Holberg (21). (Foto: Ole Morten Melgård)
En tredel av dem som fullførte en maritim utdannelse i år står fortsatt uten kadettplass. De er avhengig av denne lærlingperioden til sjøs for å formelt få godkjent utdannelsen og få sertifikatene som trengs.

74 av de 184 som fortsatt ikke har fått kadettplass går samme studium som Holberg, bachelorgrad i nautikk. Han sier det er kommet noen forespørsler fra klassevenner på høyskolen, som lurer på om han har plass på båten.

– Særlig når det er dårlige tider offshore er det mange som har lyst, og som trenger kadettplass. De byr nesten under hverandre i klassen, sier han og ler.

Fra redersiden ser han også positive sider ved de tøffe tidene.

– Nedgangen i oljebransjen gjør det lett å få tak i kvalifiserte folk. Det var bare å glemme å få tak i disse folkene for et par år siden, da var det offshore som styrte markedet og lønningene, sier Holberg.

–Situasjonen i næringen er egentlig ganske dramatisk akkurat nå. Med opp mot 100 offshore serviceskip i opplagsbøyene er cirka 2500 sjøfolk berørt på en eller annen måte. Mange av dem er permittert, men enkelte rederier har også gått til oppsigelse, sier Stian Grøthe, direktør for politikk og myndighetskontakt i sjømannsorganisasjonene.

Praktikant og arbeidsgiver

Sindre Holberg sier han skal prøve å få kadettplass hos et annet selskap når bachelorgraden fra Høgskolen i Ålesund er i boks til neste år «for å ikke gro fast for tidlig». Underveis i studieløpet har han imidlertid praksis på sin egen båt.

Selv om det har vært beleilig å gå i lære på en båt han eier selv byr det også på noen utfordringer når praktikant og daglig leder i rederiet er samme person.

Planen er å bruke den gamle fergen til avlusning av laks, men først må den bygges om ved Moen Marin.
Planen er å bruke den gamle fergen til avlusning av laks, men først må den bygges om ved Moen Marin. (Foto: Ole Morten Melgård)
– Det er jo ikke helt vanlig at de rollene blandes. Jeg tror vi må rådføre oss med Sjøfartsdirektoratet hvordan det formelt skal gjøres. Mitt navn skal jo egentlig stå på begge stedene i kontrakten, sier han og ler.

Ikke fornøyd med én båt

Holberg er komfortabel med å ha en praktisk rettet bachelorgrad i ryggen som fersk reder, og ikke en mer teoretisk mastergrad i økonomi og administrasjon.

– Hvis en har litt kunnskap om økonomi, er det ingenting i veien for å gå nautikkstudiet hvis du vil starte for deg selv i denne bransjen. Vi har ikke nødvendigvis så mange fag som går på det å drive et eget rederi, men mye vi har lært har vært nyttig. Sjørett har for eksempel vært fint å kunne i kontraktsinngåelser.

– Og til syvende og siste er det jo studiet som gjør at jeg faktisk kan kjøre båten.

For selv om han er daglig leder, skal han til sjøs.

– I et lite rederi er det ikke sjampis og høy sigarføring. Her må du ombord og ta på arbeidsklærne, sier han.

– Hva er planene videre?

– Jeg er veldig fornøyd med kontrakten vi har fått. Tre år virker jo som et hav for en 21-åring. Men ingen reder er fornøyd med én båt. Vi følger godt med på hva som er i markedet, sier han.

Sindre Holberg i lugaren.
Sindre Holberg i lugaren. (Foto: Ole Morten Melgård)

Nå skal alle kunne booke sitt private band

I serien «DNs Pitchekonkurranse» får du hver uke presentert de mest spennende bedriftsideen i Norge, på under 90 sekunder.

Hvor finner du artistene som er flinke nok til å kunne spille i bryllupet ditt, men samtidig ukjente nok til at du kan ta deg råd til dem? Inspirert av delingsøkonomien vil Lydelig vil koble usignerte artister med spillejobber.

Les mer her.

Nå kan du booke ditt private band
I serien «DNs Pitchekonkurranse» får du hver uke presentert de mest spennende bedriftsideen i Norge, på under 90 sekunder.
01:07
Publisert:

Kim kjører Uber, leier ut rom på Airbnb og har startet et vaskeselskap uten ansatte

Sjokkerende lave tall: Kvinneandel på 0,99 prosent blant norske teknogründere

Gründerblogg: Derfor bør din neste idé IKKE være en app(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.