Handelshøyskolen BI har nådd over én million med sin reklamekampanje «A flying start», hvor målet er å rekruttere flere internasjonale studenter.

Skolen lokker med kjendisstatus for én heldig utenlandsstudent, som skal bli eksponert gjennom annonsering på tv, billboards, i aviser og gjennom eget brusmerke, samt få 20.000 nye venner i sosiale medier.

Ville ikke gjort det samme

Dette synes markedssjef Eivind Drange ved NHH i Bergen høres flott ut, men han ville ikke kjørt samme reklamestunt selv.

- Jeg har vanskelig for å se at vi kunne gjort noe sånt. Hvis vi skulle kjørt tilsvarende stor kampanje, ville vi fokusert sterkere på NHH og mindre på en ukjent ny student. Jeg er litt usikker på hva kampanjen sier om BI. Den formidler at de har et sterkt markedsføringsmiljø, men den forteller meg lite om BI bortsett fra at skolen slår på stortrommen, sier han.

Drange roser BI for smart markedsføring av et «flott og påkostet prosjekt» og tror ikke skolen kommer til å ha vanskeligheter med å finne en passende kandidat.

- Vi skal ikke lenger enn til egne studenter, for å finne de som er glad i eksponering, sier han.

Se reklamefilmen her:

 

3000 søknader

Reklamekampanjen på Youtube og BIs egne nettsider har ifølge markedssjef ved BI Arne Wellberg nådd over én million seere i 147 land, enda den bare er betalt i fire markeder: USA, Storbritannia, Tyskland og Sverige.

Millionen BI har brukt på dette har også resultert i søknader. Allerede morgenen etter kampanjen var lansert, hadde BI mottatt 750 søknader. Nå er antallet oppe i 3000.

- Vi gjør dette fordi vi opplever at det er en barriere å flytte på seg. BI er en stor internasjonal skole i norsk målestokk, men nå vil vi vokse internasjonalt, sier Wellberg.

- Hva slags type person tror du dere vil tiltrekke dere med kampanjen?

- En fremoverlent person som liker å vise frem seg selv og by på seg selv. Og vi er avhengig av å velge en person som vil tåle dette. Vi vil selvsagt ivareta denne personen, sier han.

Markedssjefen vil ikke utdype hva handelshøyskolen ser etter, annet enn at kandidaten må være kvalifisert til et bachelor- eller masterprogram og ellers ha «faglige kvalifikasjoner BI er stolt av å vise frem».

-Det handler om å få frem at vi finnes, deretter kan vi i større grad fokusere på vår faglige styrke som vi er stolte av, sier markedssjef for BI Arne Wellberg.
-Det handler om å få frem at vi finnes, deretter kan vi i større grad fokusere på vår faglige styrke som vi er stolte av, sier markedssjef for BI Arne Wellberg.
I dag har BI 800 internasjonale studenter.

«Filmen formidler kvalitet»

Wellberg er ikke enig med NHH-markedssjefen og sier filmen formidler at BI er en kvalitetsinstitusjon, blant annet ved å nevne at skolen har trippel internasjonal akkreditering.

- Vi må skaffe oppmerksomhet til våre gode utdanningstilbud slik at vi sikrer at de beste hodene har BI blant de skolene som er aktuelle å velge.

- Våre landingssider på nett fokuserer selvsagt på den faglige kvaliteten BI er stolte av, men den alene klarer ikke å skape oppmerksomheten vi trenger for å bli en internasjonal aktør på utdanningsmarkedet. Konsist kan vi si at det handler om å få frem at vi finnes, deretter kan vi i større grad fokusere på vår faglige styrke som vi er stolte av. Noe vi gjør på landingssidene til våre programmer, sier Wellberg.

Lover 20.000 følgere

På BIs landingssider står det at kandidater som blir BIs ansikt utad vil få en dokumentar på norsk tv.

- Hvordan kan dere love dette? Mener du at dere skal lage en reklamefilm?

- Vi ser hva vi får til. Hvis ikke vi får til dokumentar, blir det betalt film, sier Wellberg.

Dette får kandidaten som blir valgt til BIs ansikt utad.
Dette får kandidaten som blir valgt til BIs ansikt utad. (Foto: BIs landingsside.)
BI lover også at kandidaten får 20.000 nye venner i sosiale medier.

- Har disse 20.000 samtykket til dette? Og hva med kandidaten selv?

- Dette er valgfritt for personen som velges som Your Name, så vi skal ikke tvinge personen til å gjøre akkurat denne delen av kampanjen. Vi kommer heller ikke til å tvinge våre egne studenter eller ansatte til å gjøre dette, men kommer til å oppfordre dem til å følge Your Name. Ser poenget at vi garanterer dette, kanskje må vi moderere teksten på landingssiden, sier Wellberg.

Han er trygg på at veldig mange av de potensielt 20.000 vil følge personen, og presiserer at ingen får betalt for dette.

- Får den utvalgte utenlandsstudenten sponset utdannelsen?

- Nei. Hvis denne personen kvalifiserer til «scholarship», gjør vi det, men det er ikke noe vi lover.

Les også:

Anbefales å stille lønnskrav  

Dumper prisen for å lokke bedrifter til BI  

Fire av ti fullfører ikke studiet  (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.