Arkitektstudentene bruker 55 timer i uken på studiene og gir utdannelsen sin toppkarakter. Det viser data fra det ferske Studiebarometeret, der studenter over hele landet har sagt sin mening om studiet de går på.

Les også: Her er de mest fornøyde studentene

Prorektor og instituttleder ved Arkitektur- og designhøgskolen i Oslo (AHO), Rachel Troye, innrømmet i en paneldiskusjon tirsdag at de er i en særstilling.

– Vi har en luksuriøs lærer-elev-ratio. Vi har én lærer på hver syvende elev, sa hun.

Likevel er det flere ting andre studenter og skoler kan lære av arkitektskolene, mener Troye.

Hun trakk frem blant annet frem at skolen krever 80 prosent oppmøte, og at studentene får muntlige tilbakemeldinger gjennom året - både fra lærere og medstudenter.

Arkitektstudent Um-Ul-Banin Syed (23) vet hva hun er fornøyd med, som andre kan lære av.

– Vi blir tatt på alvor fra første skoledag. Alle blir stilt krav til, sier Syed, som går tredjeåret på arkitektstudiet ved AHO.

Kjartan Hverven, Anette Myklemyr Magnussen og Um-Ul-Banin Syed.
Kjartan Hverven, Anette Myklemyr Magnussen og Um-Ul-Banin Syed. (Foto: Elin Høyland)
Tilbakemeldingen er en annen fra barnehagestudent og studentpolitiker Anette Myklemyr Magnussen (23). Hun mener de blir møtt med for lave krav, og at studentene mangler motivasjon til å bruke mye tid på studiene.

– Vi kjenner ikke behov for å få høye karakterer. Vi vet det er masse jobber der ute. Og jeg kjenner flere som ikke har spesielt gode karakterer, men som er kjempegode i felt. Eksamen ligner sjelden på det vi møter i praksis, sier hun.

Magnussen mener undervisningen er et av de største problemene med studiet.

– Vi sitter i forelesning og blir fortalt og fortalt og fortalt.

Savner flere tilbakemeldinger

Magnussen ønsker seg flere prosjekter og caseløsning på skolen, og savner tettere dialog med lærerne gjennom året.

– Vi får ikke tilbakemeldinger. På semesterinnleveringer får vi bestått eller ikke bestått. På eksamen får vi karakterer. Der må vi i så fall be om en begrunnelse etterpå, sier hun.

– Vi har også bestått/ikke bestått, men vi får individuell vurdering og har dialog med lærerne og andre studenter hele tiden. Det er det som er det essensielle, sier arkitektstudent Syed.

Språk- og historiestudent Kjartan Hverven (23) på Universitetet i Oslo mener universitetene kan lære flere ting av hvordan studentene har det på de mer spesialiserte utdannelsene og institusjonene. For eksempel veiledningen og tilbakemeldingen arkitektstudentene får underveis.

– Det trenger ikke å være så annerledes, sier han.

Les også: Bruker minst tid på studiene - får best karakterer

Demotivert i forelesning

Barnehagelærer-student Magnussen har, i likhet med arkitektstudentene, obligatorisk undervisning. Det er hun i utgangspunktet positiv til, men:

– Når du blir tvunget til å være i en forelesning bør de som underviser deg være dyktige. Det er ofte en mismatch der, og det er bare demotiverende å måtte være i en forelesning du føler du ikke får utbytte av. Da kunne du lært mer å av bruke tiden til å studere på egenhånd, sier Magnussen.

– Handler om å stille krav

Nokut-direktør Terje Mørland trekker frem flere ting alle institusjoner kan lære av arkitekt- og politiutdannelsen, som begge scorer høyt blant egne studenter.

– Generelt handler det om å stille høye nok krav til studentene. Opptaksfasen på disse skolene har overføringsverdi. Det har også introduksjonen studentene får til studiet, og læringsformene de bruker som engasjerer, sier han.

Les også: Universitetet i Bergen fikk nei til motivasjonsbrev

Han peker på at søkere til både arkitekt- og politiutdannelsen må gjennom ulike typer opptaksprøver, i tillegg til å ha gode karakterer, for å komme inn på studiet.

– Det ligger en mulighet for at flere utdannelser kan tenke på om de skal innføre motivasjonsbrev, karakterkrav i utvalgte fag og lignende, sier Mørland og legger til:

– I utgangspunktet er det ikke lett å overføre hele suksessoppskriften. Arkitekthøyskolen har mange lærere og glimrende studenter som søker seg til studiet – fordi det er et prestisjestudium i samfunnet. Men alle lærestedene kan stille seg spørsmålet: Hva kan vi gjøre for å engasjere studentene?(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.