Høyskolelektor Nina Ronæs (48) ved Handelshøyskolen BI hadde et problem: Da hun under forelesningene spurte studentene om hva de ville ha på oppsummeringsforelesningen før eksamen, var det knapt noen som svarte. Stilte hun spørsmålet på læringsplattformen Itslearning, høyskolens «digitale klasserom», var stillheten enda mer øredøvende.

Høyskolelektor Nina Ronæs har testet bruk av webrobot-teknologi i undervisningen.
Høyskolelektor Nina Ronæs har testet bruk av webrobot-teknologi i undervisningen. (Foto: Mikaela Berg)
Så en dag fikk de over 300 studentene i en av klassene hennes en direktemelding på mobilen:

«Gå sammen i grupper og bestem hvilke emner du ønsker at vi skal gå gjennom på oppsummeringsforelesningen».

Avsenderen presenterte seg som en «bot» – en web-robot – og lovet å ta tilbakemeldingen til Ronæs, helt anonymt.

– Da skjedde det noe, sier Ronæs.

På kort tid fikk hun 17 emneforslag.

– Jeg underviser i forbruker­adferd. Det handler om hvordan man tar valg og hvilke knapper man skal trykke på. I en sal er vi kanskje 600, og få føler at de blir sett. Men får du en direkte henvendelse, føler du deg veldig sett. Og når man er 22 og usikker, er man redd for å si noe dumt når ting diskuteres på et høyt akademisk nivå. Da hjelper anonymiteten, sier Ronæs.

Menneske spilte robot

Det studentene ikke fikk vite, var at meldingen ikke kom fra noen «bot», men fra gründerne i Edtech Foundry, som forsøker å bygge fremtidens løsning for å kommunisere med studentene utenfor auditoriene. Sammen med BI og Innovasjon Norge har de skutt inn 8,5 millioner kroner i prosjektet. Målet er en kommunikasjonsplattform, ikke så ulik Messenger eller Slack, som skal øke studentenes engasjement utenfor selve forelesningssalen.

– I dagens systemer er det ingen aktivitet. Studentene logger seg inn og laster ned det som er nytt, sier Kristian Collin Berge (37), en av gründerne.

I tillegg foreleser han i entreprenørskap ved Universitetet i Oslo. Der har han selv opplevd problemene med å nå studentene via det digitale klasserommet Fronter.

– Vi har samlet en haug av trådene med studentenes kommunikasjon – fra de stedene de faktisk kommuniserer, sier han.

Det betyr fortrinnsvis i lukkede Facebook-grupper og Messenger-chat.

– De chatter og samarbeider i grupper og fordeler oppgaver og snakker om pensum. Ellers diskuterer de i klassen. Vi lager i grunnen en chatteapp som ivaretar alle disse nivåene, og oppå det bruker vi «chat-bots» i dette systemet, for å trigge dem, forklarer Berge.

Fra app til kunstig intelligens

Microsoft-direktør Bjørn Olstad (51) har tidligere uttalt seg i Dagens Næringsliv om det han ser som de dominerende fremtidstrendene på internett. Han mener IM – «instant messaging» – vil vinne frem på bekostning av apper som Messenger, WhatsApp og Slack. Olstad varsler en «ny vår innen maskinlæring», der virtuelle assistenter, deriblant «boter», blir dramatisk bedre.

Edtech Foundry forsøker å kaste seg på disse trendene:

• I starten skal mennesker spille «boten», i et forsøk på å finne ut hva som er de mest effektive pedagogiske knepene for å få en respons fra elevene.

•Steg to blir å automatisere beskjedene til elevene, med en faktisk «bot».

•Deretter er planen å bruke maskinlæring – en gren av kunstig intelligens – for at botene skal trene seg selv opp, og slik kunne gjøre mer av det som fungerer for hver enkelt student.

Prosjektet er nå i lukket testing på BI og skal etter planen utvides til universiteter i fire land til høsten. En åpent tilgjengelig versjon skal være klar i 2017.

Splittestet med to klasser

Ifjor ble Edtech Foundrys chatte-app testet av en av Ronæs’ klasser. En annen referanseklasse fikk isteden all informasjonen fra Ronæs på Facebook.

– Responsen var veldig forskjellig, forteller hun.

Nivået på engasjementet – at folk svarer eller starter samtaler – var dobbelt så høyt i gruppen som fikk direktehenvendelser fra falske chat-boter, ifølge Geir Sand Nilsen, medgründer i Edtech Foundry.

Kristine Hedenstad (26) og Randi Hovden Borge (27) tar begge en master i ledelse og organisasjonspsykologi ved BI. Diskusjonene om oppgaver i de ulike fagene foregår på chattegrupper i Facebooks Messenger-app.

– Det er ingen faglige diskusjoner på Itslearning, sier Hedenstad.

– Ikke som vi vet om i alle fall, sier Borge.

De to liker ideen om «boter» som henvender seg direkte til den enkelte student:

– Vi som studerer psykologi, har faglige innsikter som støtter opp under det. Blir du spurt direkte, er det større sannsynlighet for at du kommer med forslag, sier Borge.

 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.