De norske telekjempene kappes om å tilby turbohastighet til stadig mer krevende mobilbrukere. It-gründer Espen Askvik opplever det samme kjøret på mobilen som da internett fikk sitt gjennombrudd.

Ekstremvekst
Mobilgiganten NetComs ferske tall bekrefter at det er en voldsom vekst i nordmenns mobilsurfing.

- Vi opplever ekstremvekst på data, med en trafikkøkning på 300 prosent i 2007, sier administrerende direktør August Baumann i NetCom. Han jubler over at mobilt bredbånd er blitt en ettertraktet tjeneste.

- Vi har doblet antall bredbåndsabonnement fra 20.000 til over 40.000 i løpet av 2007. I tillegg er det en veldig god inngang i 2008, sier Baumann.

NetCom-sjefen opplyser at på et halvt år har gjennomsnittsbrukeren økt forbruket fra 0,5 gigabyte til 1,2 gigabyte per måned. Det tilsvarer omtrent den bruken man har på bredbåndet hjemme.

It-vekst
Blant de norske innovatørene som satser på den voldsomme mobilveksten, er Mobiletech. I Oslo sentrum har gründer Espen Askvik og hans partnere bygd opp it-selskapet, som lager programvare for massekommunikasjon på mobilt internett. En rekke kjente nordiske innholdsleverandører er på kundelisten. Selskapets programvare forenkler jobben med å tilrettelegge tjenester på mobiltelefonen.

  - Alle bedrifter vil etterhvert ønske seg et mobilt vindu, sier Askvik.

Han trekker parallellen fra dagens mobilkamp til da internett slo igjennom, og alle bedrifter skulle ha sine egne hjemmesider. Nå må næringslivet vise seg også på mobilskjermene.

Mobiletech har etterhvert vokst til 26 ansatte. Ifjor vokste omsetningen med tregangeren, fra 4,5 millioner i 2006. Selskapet har hittil brukt rundt 40 millioner kroner på å utvikle mobile internettløsninger.

Turbonett
Den voldsomme veksten på det mobile internettet krever stadig høyere kapasitet og hastighet. Det tredjegenerasjons mobilnettet må utvides, og NetCom-sjef Baumann forteller om ekstrainnsatsen for å øke hastigheten og båndbredden i 3G-nettet som gir multimedia på mobil.

- Vi vil bygge full turbo 3G alle steder der vi har ordinær 3G. Det vil gi en befolkningsdekning på over 80 prosent. Turbo 3G øker ytelsen per basestasjon circa ti ganger i forhold til ordinær 3G.

Baumann legger til at nye mobiltelefoner, som smartphones, vil øke databruken.

- Her har vi kun sett starten på en trend. Turbo 3G vil på sikt bli en erstatter til fast bredbånd. Fra mobilsiden vil man komme med trådløse rutere, og bevege seg inn i hjemmet. I det korte bildet tror vi på en dobling av antall abonnenter og omsetning, sier Baumann.

Han ser for seg en stor endring i folks databruk over mobilnettet når neste generasjon mobilt bredbånd, Long term evolution (LTE), kommer, med hastigheter som tilsvarer de kraftigste ADSL 2+-bredbåndene i norske hjem.

NetCom fikk LTE-lisens ifjor. Vi venter at dette vil være kommersielt tilstede i løpet av de neste to og tre år, sier Baumann.

Dagens it er tilstede på den store mobilmessen i Barelona denne uken - følg med på Dagensit.no !(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.