Telenor-kursen måtte tåle enda en liten runde juling da Telenor-sjefen fredag klokken to la frem sin forkl#229 på deres India-planer. Det kan virke som om noen kaster ut aksjer på markedet hver gang noen sier ”Telenor” og ”India” i samme setning, så upopulært er initiativet blant aksjonærene.

Jon Fredrik Baksaas' åpningtale handlet om hvordan dette er en fortsettelse av Telenors historie de siste 10-15 årene – som har gjort dem til en global aktør.

- Det er et langtidsprosjekt, som mange andre langsiktige prosjekter – som de av dere som har fulgt oss vet, sier Baksaas.

Les mer om Telenors strategi: Telenors fire våpen

Viktigst å stjele fra konkurrenter
- Den indiske økonomien er en av de store som vil gjøre seg merkbare her i verden – der plasserer vi nå Telenor, sier Baksaas til Dagensit.no.

Det Indiske markedet har 1,1 milliarder mennesker, hvorav 800 millioner ikke har mobiltelefon.

- Lav penetrasjon er noe av det som tiltrekker Telenor, fastslår Baksaas.

Likevel er det i utgangspunktet ikke de nye kundene Telenor vil gå etter.

- Indiske kunder er lite fornøyd med mobiltjenestene og rundt 50 prosent av kundene bytter operatør hvert år. Dette er en stor mulighet for oss som en ny operatør, og de som bytter operatør er enda mer interessante for oss enn de nye kundene, sier Sigve Brekke, konserndirektør med ansvar for Asia.

Han viser til at Telenor i første omgang vil bygge ut der det er mange eksisterende kunder, og at disse generelt vil ha høyere forbruk enn nye kunder.

Overveldende konkurranse?
I den massive kritikken av India- prosjektet har det blant annet blitt hevdet at markedet er overbefolket og for kompetitivt til å skape lønnsomhet.

Telenor hevder de kan takle dette og har gjort det før. I Pakistan har kom de inn som nummer fem til seks og er nå nummer to. I India har i tillegg de andre aktørene liten mulighet til å møte dem med priskutt, mener Telenor.

Hver av de syv operatørene i India har nemlig ganske lite båndbredde og kapasitet for nye kunder, og dette begrenser de etablertes mottrekk mot nye aktører. Derfor tror Telenor at inntekt per kunde faktisk vil øke svakt fremover, ikke falle slik den gjør de fleste andre steder.

- Det viktigste er spektrum. De andre har ikke plass til å droppe prisene og dele ut gratis minutter. Dessuten har prisene allerede falt svært mye, så dette er allerede tatt ut, sier Brekke.

Videre viser Telenor til spådommer om vekst i India.

- Vi tror på vekst i bruttonasjonalprodukt og mobilens andel av dette. Derfor har vår kurve denne formen, sier Brekke, med henvisning til den optimistiske kurven for inntekt per kunde.

I Telenors presentasjonsmateriale er det regnet med at mobiltelefoni vil gå fra 1,8 til 2,4 prosent av brutto nasjonalprodukt de neste fem årene, samtidig som brutto nasjonalprodukt øker med 80 prosent.

- India vil bli mindre påvirket av finanskrisen enn mange andre land, mener Brekke.

Mindre kostnad
Telenors guiding onsdag viste lavere kostander enn analytikerne ventet knyttet til India-satsingen i år.

Dette skyldes delvis forsinket oppstart, men også bedre priser enn ventet.

- Vi har fått bedre priser i de store kostnadsstrukturene enn i vi estimerte i oktober, sier Baksaas.

Grunnen er trolig de tøffe økonomiske tidene og leverandører som sårt trenger å selge.

-Investeringer vil være veldig velkommen i slike tider, og det gir en god forhandlingsposisjon, bekrefter Baksaas.

Telenor mener de nå har fått bedre priser fra telekomleverandørene enn de noen sinne har hatt, og bedre enn deres konkurrenter.

Bedre å leie
Selskapet understreker også at de har fått i havn en relativt fleksibel masteavtale. De har tilgang til 22.000 master som er bygget nå, og ytterligere 18.000 som er under bygging. De har bundet seg til å bruke et visst antall av disse, men ikke alle, og kan også bruke master fra andre konkurrenter der dette er mer gunstig. Telenor mener prisene på leie er mye mer gunstige enn ved å bygge selv, og mener de kan bli enda bedre på grunn av ventet overetablering av master.

Totalt sett mener Telenor at de har en modell som vil gi kostnadsfordeler i forhold til konkurrentene.

Satte 20 mann i arbeid
Etter presentasjonen var Baksaas ikke sikker på at han hadde overbevist kritikerne, men han er glad for nå å kunne dele slagplanene med markedet.

- Vi kunne ikke gi ut mer informasjon før onsdag, det ville ødelagt forhandlingsmulighetene. Det har dessverre ført til en periode med usikkerhet, sier han.

Han er nå ganske sikker på at de resterende formalitetene går i orden, så avtalen blir endelig.

- Vi har kommet inn på en arena som er stor, med trygghet på vår evne til å ta på oss et stort prosjekt til, sier han.

Siden september har et team på 20 mann jobbet med prosjektet.

- Det er et bedre gjennomarbeidet prosjekt nå, men de økonomiske utsiktene er ikke akkurat fulle av gode nyheter. Vi blir ydmyke overfor det, men vi har lange perspektiver i denne industien, sier Baksaas.

-Er det noe av kritikken dere har hatt nytte av eller tilpasset dere?

- Vi har endret finansieringsprofilen – det er jo en form for respons, sier Baksaas, med henvisning til at en planlagt emisjon på 12 milliarder ble droppet.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.