Post- og teletilsynet la idag frem rapporten ”Det norske markedet for elektroniske kommunikasjonstjenester første halvår 2009”.

Den viser at kilden som har sørget for klingene mynt i mobilselskapenes kasser i årevis, ikke flommer fullt så friskt lenger. For første gang faller nemlig omsetningen for mobiltelefoni.

I første halvår i år omsatte mobiltelefonimarkedet for 7,6 milliarder kroner, 50 millioner mindre enn samme periode i fjor.

Nedgangen er imidlertid ikke stor, fallet er bare på en prosent.

Men vi ringer mer
Samtidig som inntektene har gått ned, har mobiltrafikken fortsatt å øke. Første halvår brukte vi mobilen åtte prosent mer enn samme periode i 2008, men veksten er ikke fullt så kraftig som fra første halvår 2007 til første halvår 2008. Da vokste mobilttrafikken med 13 prosent.

En stadig større andel av mobilloppringningene er nå til andre mobiltelefoner.

Både sms og tale øker, men fremdeles er ikke mms en populær tjeneste blant forbrukerne i Norge.

Mobilkundene snakker stadig mer i telefonen. Hver abonnent snakker i gjennomsnitt 180 minutter hver, og sender 102 sms-er hver måned.

I løpet av første halvår 2009 snakket hver mobilkunde i gjennomsnitt 1.067 minutter, en økning på 46 minutter i forhold til første halvår 2008.

Velger alt i ett
Omsetningen for tidstaksert trafikk ble betydelig redusert, og det samme gjelder for sms.

Dette kan tyde på at flere forbrukere nå velger ”alt inkludert”-abonnementer, mener Post og teletilsynet.

"Reddes av mobilt bredbånd"
Den kraftige veksten for mobilt bredbånd sørger imidlertid for at omsetningen for mobilsektoren samlet sett øker.

  Omsetningen for mobilt bredbånd var om lag 339 millioner kroner første halvår 2009, noe som betyr en vekst på 76 prosent fra første halvår 2008.

Tre selskaper har bortimot alle abonnementene for mobilt bredbånd. Dette er Telenor, NetCom og Ainmt9 under merkevaren ICE.

Ved utgangen av første halvår 2009 var det nesten 382.000 abonnement for mobilt bredbånd. Det er en økning siden utgangen av første halvår 2008 på over 217.000. Økningen siden utgangen av 2008 er på nesten 117.000.

I de siste to årene har det vært særlig sterk vekst i privatabonnementene, men økningen i andelen privatabonnement er nå flatet ut. Ved utgangen av første halvår 2009 hadde privatkundene i overkant av 55 prosent av totalt antall abonnement for mobilt bredbånd. Det var omtrent samme andel som ved utgangen av 2008.

Men vi bruker det ikke til å ringe
Utbredelsen av mobilt bredbånd øker, men vi bruker ikke nettilgangen til telefoni.

Markedet for bredbåndstelefoni har nå flatet ut, og den marginale veksten i nye abonnement i første halvår klarer ikke å veie opp for nedgangen i tradisjonell fasttelefoni. 940.000 av landets om lag 2,2 millioner husstander har nå tradisjonell fasttelefoni, og antallet har vært synkende helt siden 1996. Siste 12 måneder har antallet sunket med 108.000.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.