Mobilt bredbånd tar av

Vokser raskest i telemarkedet.

Artikkelen er lagt til i din leseliste.

For første gang faller omsetningen for mobiltelefoni, melder Post- og teletilsynet i rapporten ”Det norske markedet for elektroniske kommunikasjonstjenester første halvår 2009”.

Les: Mobilinntektene faller

Samtidig sørger den kraftige veksten for mobilt bredbånd for at omsetningen for mobilsektoren samlet sett øker.

  Omsetningen for mobilt bredbånd var om lag 339 millioner kroner første halvår 2009, noe som betyr en vekst på 76 prosent fra første halvår 2008.

- Mobilt bredbånd er det raskest voksende produktet i det norske telemarkedet, sier teleanalytiker Tore Aarønæs i Norsk Telecom til DN.no.

Har sett det før
I flere år har mobiloperatørene måttet forholde seg til at økende volum i mobilmarkedet langt på nær har dekket opp for prisfall. Det satses på at nye inntektskilder skal kompensere for dette, og mobilt bredbånd er spydspissen.

Derfor er det interessant at inntektene fra mobiltelefoni faller, selv om nedgangen er på bare en prosent.

- Det er alltid interessant når kurvene bikker, sier Aarønæs.

Han forteller at vi nå ser det samme skje i mobilmarkedet som vi så innen fasttelefoni like etter årtusenskiftet.

- Det var omtrent da fasttelefoni nådde middagshøyden. Da så man at omsetningen falt fra tale, men så kom bredbånd. At vi nå får bredbånd på mobiltelefoner er ikke så ulikt, mener han.

- Som plommen i egget
Han mener det er interessant å merke seg at på samme måte som man så det skje for fasttelefoni, ser man nå at det vokser frem nye prisingsmodeller for mobiltelefoni.

- Et nytt element som har vokst frem i konkurransen er "all you can eat"- prisplaner der du for eksempel kan ringe så mye du vil iløpet av en måned, sier Aarønæs.

Han mener at det selv etter mange år meget gode inntekter og "misunnelsesverdige marginer", er det fortsatt godt å være mobiloperatør.

- De må vel omtrent ha det som plommen i egget. Kundene strømmer til og betalingsviljen er stor. Det er grunn til å tro at mobiloperatørene tjener gode penger på mobilt bredbånd også, sier Aarønæs.

Tre selskaper har bortimot alle abonnementene for mobilt bredbånd. Dette er Telenor, NetCom og Ainmt9 under merkevaren ICE, opplyser Post og teletilsynet.

Tekno
  • Siste stillinger
  • Lederstillinger
Vis alle stillinger

Debatt 

DN vil gjerne at du deltar i debatten og diskuterer denne saken. Vi ønsker en god og saklig debatt, og krever at du registrerer deg med fullt navn. Debatten modereres underveis. Vi fjerner innlegg som vi mener ikke hører hjemme i det offentlige rom.

Med vennlig hilsen
Amund Djuve, sjefredaktør

Evry til salgs:

PAUSE MELLOM SLAGENE. Konsernsjef Nils V. Stray (bakerst) i Bestra kaster frisbee med Dennis Howald Kruse. Ingeniørselskapet har brukt rundt 100.000 kroner på å eie plass på en fellesstand. - Mindre selskaper har lett for forsvinne i mengden. Derfor er det fint være en del avdenne, sier Stray. Foto: Tommy Ellingsen
TEKNOLOGI I BASSENG. - Jeg hadde lyst til å vise fiberteknologien til selskapet, sier produktdirektør Kaj Stokkeland i oljeservicegiganten Weatherford. Foto: Tommy Ellingsen
ELGITAR. En enorm elgitar gjør det umulig å ikke legge merke til standen til Lyse Energi og Statnett. - Mange kommer bort og lurer på hva dette er, forteller kommunikasjonsdirektør Herbjørn Tveltveit i Lyse. Prislapp: 1,2 millioner kroner. Foto: Tommy Ellingsen
ATTRAKSJON. DNBs ski-simulator er et populært innslag. Her prøver Morten Kreutz seg. Foto: Tommy Ellingsen
GAVER. Marketing Manager Guangsheng Wei i det kinesiske verftet CIMC Raffles deler ut små sommerfuglklips. - Alle går rundt med disse, sier han fornøyd. Foto: Tommy Ellingsen
STOR MØTEPLASS. I 2012 hadde ONS 60.000 besøkende. I år kan det bli ny rekord. Foto: Tommy Ellingsen
TRAMPOLINE. - Det var litt dårlig sprett. Vi får ta det opp med designeren, sier Heidi Rydningen i oljeselskapet OMV med et glimt i øyet. Foto: Tommy Ellingsen
POPULÆRT KART. Olje og energidepartementets kart over norsk sokkel er populære på ONS. I år er det trykket opp 13.000 eksemplarer. Camilla Vestre Andersen deler ut til alle som vil ha. Foto: Tommy Ellingsen
PÅ STAND. Damene på standen til Pemex, Mexicos statseide oljeselskap, har ikke lov til å stille opp på bilder eller snakke med journalister. Foto: Tommy Ellingsen
SPARER. Statoil bruker mindre penger på standen i år enn i 2012, ifølge konsernsjef helge Lund. Oljeselskapets stand er fremdeles én av de aller største på ONS. Foto: Tommy Ellingsen
SØTSAKER. ONS-kaker i lobbyen. Foto: Tommy Ellingsen
FISKE-SPA. Boreutstyrsleverandøren Sub Sea Services har plassert et såkalt fiske-spa på sin stand. - Dette føltes veldig merkelig, sier Tone Hjorteland, som er på besøk. Foto: Tommy Ellingsen

Her bruker selskapene millioner av kroner på å vise seg frem

Fiske-spa, ski-simulator og en enorm elgitar: Bare kreativiteten setter grenser.