Når du kjøper en avansert mobiltelefon i dag velger du samtidig langt mer enn det du plukker ut av bosken. I tillegg til maskinvaren og menysystemer vil ditt valg også påvirke hvilke tillegsprogrammer du kan kjøpe og laste ned- såkalte "apps".

I mobilbransjen er det nemlig duket for åpen krig mellom tilbyderne av mobile operativsystemer. Apple, Google, Microsoft, Nokia og Samsung ønsker alle å bli den største og alle tilbyr forskjellige måter å lage programmer til telefonene sine på. Men det som fungerer for én telefon, finnes kanskje ikke hvis du velger et annet merke eller et annet operativsystem. Det er et salig kaos av ulike systemer og skjermstørrelser, til frustrasjon for både kunder, mobiloperatører og app-utviklere.

I dag er det Apple som er den stjernen som skinner lysest på denne himmelen, med over 3 milliarder nedlastede programmer til iPhone fra App Store. Alle ønsker å demme opp Apples dominans, men viljen til å samarbeide ser foreløpig ut til å være fraværende.

Kan ikke velge
Krigen er ingen ønskesituasjon for verdens mobiloperatører, som gjerne skulle kunnet gått bredt ut og markedsført de samme tjenestene til alle sine kunder. Telenor har tidligere uttrykt frustrasjon rundt dette, og antydet at det i fremtiden kan bli aktuelt å satse på færre operativsystemer for mobil. Men ifølge teknologidirektøren i Australias største operatør Telstra kan ikke operatørene velge side i kampen.

– Kundenes krav tvinger oss til å støtte mange applikasjonsbutikker og operativsystemer, uansett hvor mye vi selv ønsker å hindre fragmentering, sa Dr. Hugh Bradlow i Telstra i en presentasjon under Mobile World Congress i Barcelona denne uken.

Han viser til at 24 av verdens største mobiloperatører har gått sammen om å skape en felles standard for applikasjonsbutikker for å gjøre det enklere for kundene og mer kostnadseffektivt for operatørene. Telstra er ikke en av disse, skriver Mobile Business Briefing.

– Verken Apple eller Samsungs Bada vil forsvinne og vi må derfor støtte dem. Det økende antallet konkurrerende mobile operativsystemer handler ikke om fragmentering, men konkurranse i våre øyne. Jeg tror vi må støtte mellom seks og ti ulike plattformer de kommende årene, sier Bradlow.

Mareritt for utviklere
Bradlow pekte videre på at situasjonen er verst for utviklerne som kanskje må teste sine applikasjoner mot 1.000 ulike håndsett for å garantere kompatibilitet.

– Uviklerne sliter veldig med alle de forskjellige håndsettene, sier han.

Telstras strategi for å takle konkurransen blir å tilby en portal, eller kjøpesenter, hvor man kan velge mellom ulike applikasjonsbutikker ut fra hva man foretrekker og hvilken telefon man har. Slik skal de unngå å bli forbigått i verdikjeden.

Bradlow tror kundene er villige til å betale mellom fem og 15 kroner for en applikasjon, ikke det tidobbelte som mange krever i dag. Telstra forventer ikke en stor del av denne kaken, men vil tjene sine penger på kundenes datatrafikk.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.