Verdensmestere i iPhone

Apple sier ingenting - men her er tallene som viser at nordmenn er iPhone-gale.

Artikkelen er lagt til i din leseliste.

Nordmenn har gått mann av huse for å skaffe seg iPhone. Vi har alle sett dem. Unge og gamle som sitter på buss og t-bane og trykker på iphone-skjermene sine. Men hvor mange har hoppet på iPhone-karusellen, og er Norge nå verdens største iPhone-entusiaster?

- Det skulle ikke forundret meg om Norge er størst, sier Netcoms informasjonssjef Øyvind Vederhus til Dagens it - fra sin iPhone.

Dobbelt av Danmark
Det skal være solgt 42,5 millioner iPhoner på verdensbasis siden en første versjon av telefonen kom i 2007. Og blant de største entusiastlandene regnes Storbritannia, Danmark og Sverige. Ifølge teleanalytiker John Strand har iPhone en markedsandel på 7,1 prosent i Storbritannia, mens det i Danmark er det solgt 160.000 telefoner totalt.

De danske tallene overgår vi glatt. For selv om Apple er notorisk uvillige til å gi ut salgstall på landnivå, finnes det andre som vet bedre.

Mobilen med på alt
Netcom alene har 140.000 iPhone-brukere i sitt nett, og selskapets informasjonssjef er blant disse. Han ønsket nylig en ny borger velkommen ved hjelp av mobilen.

Da han ble far for første gang, var iPhone-applikasjonen "contraction master" med for å fastslå lengden og hyppigheten på riene slik at han kunne beregne når det var på tide å dra til sykehuset.

- Jeg var rimelig satt ut, så det var greit å ha en applikasjon som kunne hjelpe meg, sier den nybakte faren.

Spesiell status
Telenor har så langt 130.000 iPhone-brukere i sitt nett, og har til tider hatt problemer med å levere nok. Network Norway, Norges ferskeste operatør har dessuten mellom 15.000 og 20.000 iPhoner i sitt nett. Dermed er det omtrent 300.000 iPhoner i aktiv bruk i Norge idag. Og ettersom tallene har et lite etterslep er det grunn til å tro at antall nordmenn med iPhone når 400.000 om kort tid. Da vil omtrent hver tiende telefon i norske lommer være en iPhone.

Det er en fenomenal vekst siden Netcom som eneste operatør fikk telefonen til Norge i juli 2008. Før den tid hadde allerede rundt 40.000 norske iPhone-entusiaster kjøpt mobilen i utlandet.

– Det stemmer at iPhone ser ut til å ha en helt spesiell status i Norge, sier John Strand i Strand Consult til Dagensit.no.

Han påpeker at globalt har iPhone kun rundt én prosent markedsandel.  

Det amerikanske markedet er mer delt enn det norske fordi Blackberry har en sterk posisjon der, påpeker kommunikasjonsdirektør Tom Guldberg i Network Norway. Norge har trolig flere iPhoner enn Sverige, på grunn av større kjøpekraft, og med Storbritannia er det relativt jevnt løp.

Selv mor...
Sterk kjøpekraft blant nordmenn nevnes som en viktig suksessfaktor. Når man først har råd, er det mange som lar seg friste av brukervennligheten.

- Barrieren for å teste ut nye tjenester brytes radikalt ned, sier Anders Krokan i Telenor.

 

Krokan svarer i likhet med Vederhus på en iPhone. Det gjør Tom Guldberg i Network Norway også.

- Jeg er ingen teknologifreak, men jeg er opptatt av at ting skal fungere. Jeg har aldri brukt noe bedre. Det er nesten farlig å si det, vi har jo samarbeid med så mange, sier Guldberg.

Vil være først
Nordmenns tilsynelatende umettelige sult på iPhone overrasker ikke Krokan.

- Vi er kjent for å være teknologiorienterte, og kjent for å prøve ut nye ting tidlig, sier han.

Network Norways Guldberg er heller ikke overrasket over nordmenns ustoppelige appetitt på alt som er nytt.

- Bare se på reaksjonen da iPad ble annonsert. Nordmenn skulle ha det før de visste hva det var, sier Guldberg før han legger til at iPhone-manien er et tegn på at folk som er kommet inn i it-tralten fort tar i bruk nyvinninger.

 



Bitt av basillen
Prosjektleder Torgeir Waterhouse i IKT-Norge er også bitt av iPhone-basillen. Han tror det kan stemme at Norge er verdensmestre i iPhone-utbredelse og peker på flere faktorere som årsak til den enorme interessen.

- Vi er et lite land, er ekstremt konformt og har god økonomi. Bare se hvor kjapt man tar etter hverandre. Hvis du tar et lite sidesprang til Facebook og ser hvor mange nordmenn som er der, så gir det en indikasjon på hvor fort sånne ting sprer seg i Norge. Jeg har vanskelig for å se for meg at det har vært mer mediefokus i noe annet land enn det har vært i Norge. iPhone har fått veldig mye plass i alle typer medier. Dermed stimulerer også det interessen, sier han.

Disippel
Waterhouse arrangerte nylig et seminar for bedrifter som ønsker å utvikle applikasjoner for iPhone, og interessen var enorm.

Prosjektlederen avviser at han selv er "forelsket" i telefonen, men innrømmer at han mener den er tilnærmet uunnværlig.

- Det handler om hva den kan gjøre. Den åpner en verden av muligheter. Det er alt du kan tenke deg. Du kan jobbe med dokumenter, mail, kalender, chatting, spill, nyhetsoppdateringer, vinforumapplikasjon, diskutere med andre, jobbe i wikipedia, høre på musikk og se på bilder, ramser han opp.  

Han mener iPhone nesten ikke burde sammenlignes med vanlige mobiltelefoner.

- Det er men en mobil enhet som også du kan ringe med, sier han begeistret.

Googles mobil neste?
Nå er Waterhouse spent på å se om Googles nye telefon kan utfordre iPhones hegemoni.

- Det gjenstår å se hvor mye momentum det blir i Googles satsing. Apple har fått verdensherredømme, så det blir spennende å se om det er noe de beholder eller om de bare låner den en stund, avslutter Torgeir Waterhouse.

Les også:
Google: - Mobil er viktigst
Tvinges i seng med alle

Tekno
  • Siste stillinger
  • Lederstillinger
Vis alle stillinger

Debatt 

DN vil gjerne at du deltar i debatten og diskuterer denne saken. Vi ønsker en god og saklig debatt, og krever at du registrerer deg med fullt navn. Debatten modereres underveis. Vi fjerner innlegg som vi mener ikke hører hjemme i det offentlige rom.

Med vennlig hilsen
Amund Djuve, sjefredaktør