Spotify har tatt Norden med storm etter lanseringen i 2008, men flere norske plateselskap vender dem nå ryggen, skriver Aftenposten.

Interesseorganisasjonen for uavhengige norske plateselskaper (FONO) mener at den reklamefinansierte streaming-tjenesten gir lite igjen både til artister, plateselskap og rettighetshavere.

– Grappa kommer til å si opp avtalen med Spotify fra 1. januar, med bakgrunn i at dette ikke genererer penger tilbake til artistene, sier direktør Helge Westby.

Bruker av Spotify må dermed klare seg uten artister som Arve Tellefsen, Gitarkameratene, Odd Nordstoga, Jan Eggum og Annbjørg Lien.

Spotify-brukere kan i dag velge mellom å betale for musikken eller få den gratis mot å høre reklame mellom låtene.

Hvor mange av de anslagsvis 600.000 norske gratisbrukerne som betaler for å slippe reklame, vet ikke plateselskapene.

– Problemet er at vi som selskap ikke kan velge kun betalingsversjonen. I dag er det slik at vi i beste fall kan håpe på noen betalingskunder i tillegg. Dette gjør at avkastningen er mer enn latterlig. Dette betyr i praksis at vi gir bort alt vi har gratis gjennom Spotify-systemet. Derfor kommer også vi til å si opp avtalen, sier Jan Paulsen på Major, som blant annet har Vamp i stallen.

Også Oddvar Hjelvik i plateselskapet Mudi, som har agenturet for Naxos, vurderer det samme.

– Vi kan ikke være med på en ordning hvor vi sitter igjen med bare smuler, sier han til Aftenposten.

FONOs styre har nå sendt ut en melding til sine medlemsbedrifter, hvor de ber alle vurdere å si opp sine avtaler med Spotify. (©NTB)(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.