- Jeg er en beskjeden mann, så jeg har plassert oss blant topp seks. Det betyr ikke nødvendigvis nummer seks, det kan bety nummer fem, sa Sigve Brekke, sjef for Uninor, Telenors omstridte investering i India.

Slik svarte Brekke på spørsmål fra salen om Telenor kan bli den fjerde største aktøren i enkelte av Indias mobilområder.

India er ikke bare et av verdens mest folkerike land, det er også et land der en lav andel av befolkningen bruker mobiltelefon. Et slikt kjempemarked frister ikke bare Telenor, en lang rekke operatører vil ha sin del av kaken.

Ikke fullt så mange å regne med
Mange analytikere mener at konkurransen mellom operatørene gjør at tilgangen til de mange potensielle mobilbrukerne kan bli for høy for Telenor.

Brekke er ikke enig med analytikere som beskriver det indiske markedet som preget av konkurranse mellom 14 operatører. Ifølge ham er det tre toppoperatører i hvert mobilområde (Telenor bruker begrepet sirkel), fulgt av tre mellomstore, og deretter de små operatørene.

- Ja, det er 14 operatører i pan-India, men vi må bryte dette ned i sirkelnivå. Jeg ser ikke på det som 14, jeg ser på det som seks, og vi trenger å være blant disse seks, sa Brekke, ifølge TDN Finans.

Et "ydmykt" mål
Brekke sa også at Telenor i dag allerede er nummer seks eller syv i flere av de sirklene de er til stede.

- De tre største har storskala-fordeler, og det vil derfor ta lang tid for oss å vokse organisk til deres størrelse. Over tid vil vi kunne bli en av de seks største, sa Brekke.

Ikke så glatt som ventet
Brekke stikker imidlertid ikke under en stol at India er et krevende marked, og at fødselen har vært trang.

I år har Uninor gått fra lanseringsfase til drift.

- Vi har hatt utfordringer i denne fasen, det har ikke gått så glatt som vi hadde håpet, sa Brekke.

Han ble i sommer hentet til India etter at Stein Erik Vellan gikk av som sjef for Uninor.

- Vi så at vi må fokusere på drift, sa Vellan.

Bra så langt
Han mener at Telenor allerede kan se resultater av grep som ble gjort i sommer. Han peker på at både abonnementsveksten og omsetningen har tatt seg opp.

- "So far so good", og vi håper å kunne fortsette denne utviklingen i månedene fremover, sa Brekke.

Telenor anslår nå en inntektsvekst i India på 109 prosent fra andre til tredje kvartal, til 1,6 milliarder rupi, melder TDN Finans.

Antallet aktive abonnenter steg 79 prosent til 7,0 millioner brukere fra andre til tredje kvartal.

- Det er noen dager igjen, men det er slik det ser ut til å gå, sa Brekke.

Tøft prispress
Det venter flere utfordringer på Brekke. En av dem er prisene på kraft. Ifølge Brekke kjøres det nå et prosjekt der de ser på hvordan de kan få kostnadene på kraft ned.

Et annet overhengende spørsmål er utviklingen i prisnivået på ringeminuttene.

- Prisnivået er nå veldig utfordrende. Prisen per minutt er veldig lav, sa Brekke.

Den tøffe konkurransen mellom operatørene har ført til at andelen gratisminutter er relativt høy, og det presser marginene ned.

- En kunde kjøper for eksempel kort for 20 rupies, og får 30-40, sa Brekke.

Han håper denne effekten vil avta over tid.

- Vi må øke gjennomsnittlig inntekt per minutt, og senke gjennomsnittlige kostnader per minutt for å få en tilstrekkelig margin, sa Brekke.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.