På Telenors kapitalmarkedsdag tirsdag tok temaet mobilt bredbånd opp en stor del av tiden. Norden-sjef Kristin Skogen Lund viste til at det er her veksten må komme de neste årene.

- Fasttelefoni synker, mobiltelefoni og fast bredbånd har nådd modningsfasen og flater ut. Nå ligger vekstpotensialet i mobilt bredbånd og vi tror vi kan bidra med 10 milliarder kroner i inntekter i året fra våre nordiske virksomheter innen dette området, sa Kristin Skogen Lund i sin presentasjon.

I Norge, Sverige og Danmark har Telenor nå 2,4 millioner aktive brukere av mobilt bredbånd. Det vil se de som bruker minst en halv megabyte med data hver måned (ca. 100-200 e-poster uten vedlegg). De aller fleste bruker mye mer enn det.

I Sverige bruker hele 53 prosent av abonnentene mobilt bredbånd, mens 35 prosent av Telenors kunder i Norge bruker mobilt bredbånd aktivt. Til sammenligning har ni prosent av kundene i Norge et eget modem for mobilt bredbånd.

- I fjor trodde vi mer av veksten skulle komme innen det vi kaller «storskjerm» som er bruk av mobilt bredbånd på pc. Men veksten har eksplodert innen mobilt bredbånd på «småskjerm» som omfatter smarttelefoner og håndholdte enheter, sier Skogen Lund.

Må reagere raskt
Telenors strategi for å holde momentet oppe innen mobilt bredbånd og skaffe gode inntekter i tillegg til trafikk er tredelt. På den ene siden må de ha et kostnadseffektivt nettverk. For det andre må de klare å omstille seg raskt til nye brukermønster. Den tredje strategien gjelder tjenestene i nettet.

- Vi har ikke tenkt å konkurrere med de som skaper innhold. Derimot skal vi være den foretrukne partneren til de som tilbyr innholdstjenester, som for eksempel WiMP, sier Skogen Lund.

WiMP er en musikktjeneste hvor man kan lytte til en enorm katalog av musikk mot et fast månedlig beløp. Musikken lastes ned til pc-en eller mobilen mens man lytter. WiMP er et partnerskap mellom Aspiro, Platekompaniet og Telenor.

- Vårt bidrag til WiMP er å lage verdiøkende sosiale funksjoner for abonnentene, sier Skogen Lund.

Surfetavler
Telenor regner med at det nye segmentet surfetavler, der iPad hører hjemme, kommer til å bidra til mye av den fremtidige veksten.

Selv om det er umulig å spå fremtiden håper Telenor at dette området vil kunne få mellom hunre tusen og tre hundre tusen abonnenter de neste to til tre årene. Disse vil skape en inntekt på mellom 100 og 200 kroner i måneden i snitt.

- Så langt ser det ut som om brukerne flytter pc-vanene sine til surfetavlene. Det betyr at vi venter at de vil bruke mer mobilt bredbånd enn telefoner, mer likt pc-brukerne, sier markedssjef Svein Henning Kirkeng i Telenor.

Men i likhet med resten av markedet vet ikke Telenor hvor raskt surfetavler vil bre seg blant abonnentene og hvor mye datatrafikk de vil generere. Derfor er Telenor forberedt på å komme med nye abonnementer når bruksmønstrene begynner å etablere seg.

- Vi vil gjøre det enkelt og forutsigbart for abonnentene å komme i gang med mobilt bredbånd. Vi ønsker å ha abonnementer som passer alle og vi ønsker å følge dem opp og anbefale å bytte abonnement når behovet deres endres, sier Kirkeng.

Nesten bare trykkskjerm
Telenors statistikk viser at rundt 25 prosent av datatrafikken fra småskjerm kommer fra iPhone.

- Mange tror dette er den største bidragsyteren i nettet, men faktisk genrererer telefoner fra HTC mer trafikk hos oss enn iPhone, sier Skogen Lund.

Av alle nysalg av subsidierte mobiltelefoner i Norge er mellom 60 og 70 prosent smarttelefoner med trykkskjerm. Penetrasjonen av smarttelefoner blant abonnentene har vokst fra 20 til 28 prosent i andre kvartal mot samme periode året før.

Det er nå en million aktive brukere av mobilt bredbånd i Telenors nett i Norge. 14 prosent av Telenors kunder i Norge har en trykkskjermtelefon.

- Det er ingen tvil om at den intensiverte konkurransen mellom trykkskjermtelefoner er med å styrker vår virksomhet, sier Kirkeng.

Les også: 4G fra Telenor i 2012 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.