Bystyret i Oslo vedtok i går å innføre SMS-betaling på trikk, t-bane, buss og båt, etter forslag fra Guro Fjellanger i Venstre.

Ruter har i mange år jobbet med å innføre elektroniske billetter, og prosjektet har en prislapp på over 600 millioner kroner. Det har likevel ikke fungert særlig bra.

Samtidig har man forsøkt å presse kundene over på de nye løsningene ved å sette opp prisene på enkeltbilletter og slutte å selge klippekort om bord.

Men nå skal brukerne få et alternativ, enten Ruter vil eller ikke. Ruter sendte før vedtaket et brev til Bystyret om at de for tiden har for mange jern i ilden til å åpne for sms-biletter.

- Vi har ikke kapasitet til å starte med noe nytt det kommende året. For øvrig vil vi rette oss etter de vedtakene bystyret fatter, sier informasjonssjef i Ruter Gry Isberg til Aftenposten .

I sitt brev til Bystyret skriver Ruter at man i Sverige har stoppet sin SMS-løsning, grunnet kraftig økning i sniking.

Lekende lett?
Dagensit.no har tidligere tatt opp saken, både med Ruter og mobilselskapene. Telenor har jobbet mye med bruk av mobilen til billetter, og mener dette kan gjøres svært raskt.

– Jeg kan ikke si nøyaktig hvor mange dager det er snakk om, men jeg tror ikke vi hadde trengt veldig mye tid. Kundene må vite hvilke kodeord som må sendes på SMS og så må vi sette opp det tekniske hos oss og NetCom, sa Victoria Erngard i Telenor til Dagensit.no.

Les også: Slik kan SMS hindre ran

Netcom mener det kan gjennomføres for "en billig penge".

Hvis det kan gjøres så raskt burde det ikke være et stort problem for Ruter.

- Mener Ruter det vil ta mer tid enn dette?

- Jeg har ingen kommentar til det, sier Isberg til Dagensit.no.

Så fort som mulig
Isberg sier Ruter vil rette seg etter Bystyrets ønsker, og de er ganske klare.

- Oslo kommune innfører i samarbeid med Ruter, så snart som praktisk mulig, en ordning med SMS-betaling i kollektivtrafikken i Oslo, der reisende som benytter enten trikk, t-bane, buss eller båt kan løse billett via egen mobiltelefon, heter det i vedtaket.

Mobilbransjen har tidligere fremhevet at mobilen bør bli fremtidens biletter, fordi dette åpner for betaling uten at man må innom noen billettmaskin. På svært mange holdeplasser har kunder av Ruter i dag ingen mulighet til å løse billett. Med unntak av en abonnementsordning ser det heller ikke ut til at man kan kjøpe ny billett via internett.

En mer avansert form for mobilbilletter var del av vinnerforslaget i konkurransen "Et Smartere Norge". Les mer her: Hun gjør Norge smartere (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.