Det to år gamle selskapet Groupon skal etter sigende snart på børs, og mange er de som vil ha jobben.

Ifølge Bloomberg.com sendte Goldman Sachs fredag toppsjef Lloyd Blankfein til Groupons hovedkontor i Chicago for å snakke varmt for seg. Bloomberg refererer til en anonym kilde som skal ha god kjennskap til prosessen.

Verken Goldman Sachs eller Groupon vil kommentere saken.

Morgan Stanley skal også ha innledet samtaler med Groupon for å få oppdraget.

- Har blitt overrasket før
I april ifjor ble Groupon anslått å være verd 1,35 milliarder dollar.

Ifølge kilder Bloomberg har snakket med er det snakk om at selskapet vil bli verdsatt til 15 milliarder dollar i forbindelse med en eventuell børsnotering.

Flere internettselskaper er den siste tiden blitt verdsatt på nivåer som ligner dotcom-priser.

Les: Advarer mot internettboblen 2.0

- Jeg tror flere av dem er kraftig overpriset, men jeg er også ydmyk overfor å ha globale ledere innen internettnisjer. For det har overrasket meg før, sa Ole Petter Kjerkreit, analytiker i SEB Enskilda, i en artikkel i Dagensit.no i romjulen.

Les mer om internettmilliardene her: Vanvittig løft for Facebook-selskapene

Fange nisjen
Groupons forretningside er å samarbeide med butikker for å lage spesialtilbud. De setter opp rabatter som utløses hvis et visst antall mennesker melder seg på handelen. Hvis det ikke melder seg nok folk får ingen tilbudet. Groupon får en del av butikkenes omsetning, men hvis det ikke blir noen handel blir det heller ingen utgifter for butikken.

- Lærdommen fra internettboblen er at de som evnet å fange nisjen og få sterk posisjon kanskje ikke var overpriset, sier Kjerkreit, som trekker frem Amazon og senere Google.

Voldsom prising, men selskapet leverer
Også Espen Torgersen, analytiker i Carnegie, viste til Google.

- Googles børsnotering og emisjon er et eksempel på at prisingen kan se voldsom ut, men at selskapet leverer enda bedre, sar han til Dagensit.no.

Google ble verdsatt til 23 milliarder dollar da selskapet gikk på børs i august 2004, og er nå verdsatt til 192 milliarder dollar.

I desember sa Groupon nei takk til et bud fra Google på seks milliarder dollar.

Les også om brødrene som tjente godt på å selge sin Groupon-kopi til Groupon: Tjener milliarder på å kopiere gode ideer (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.