Comebacket er nesten utrolig. USA var landet hele mobilbransjen lo av. Verdens fremste teknologistormakt – som knapt hadde tatt i bruk sms for noen få år siden. De hadde mobilprodusenten Motorola, men ellers var det nordiske og asiatiske selskaper og markeder som var i førersetet – med de største produsentene og de mest avanserte mobilene, tjenestene og brukerne.

Men på fredag kunne Nokia-sjef Stephen Elop stolt erklære at mobilverdenen nå er et løp med tre konkurrerende hester: Apple, Google og Microsoft. USA, USA og USA.

Endret spillereglene
Giganten Nokia kapitulerte på fredag - de legger ned mobilsystemet Symbian. Utviklingen beskrives best med Elops egne ord: Utrolig!

For to år siden sto Nokia på toppen med 40 prosent markedsandel, men i juni 2008 åpnet Apple sin App Store, og det forandret hele dynamikken.

- Spillet er endret fra et slag mellom mobiltelefoner til en krig mellom økosystemer, sier Elop selv, som begrunnelse for Nokias kapitulasjon.

Plutselig konkurrerte ikke Nokia bare med Apple om å lage fine mobiltelefoner – de måtte også kjempe med deres leiehær av utviklere, som har laget flere hundre tusen apps som gjør iPhone enda mer fristende. Apple har fått seg et økosystem som gjør dem mye sterkere enn de kan være alene.

Samtidig kom Google på banen og skapte Android - et alternativt økosystem for andre mobilprodusenter. De fikk en voldsom respons – og bare drøy to år etter lanseringen har de nå blitt verdens mest solgte smarttelefonsystem. De har skapt det største systemet, uten å ha produsert en eneste mobil selv.

Inntil nylig var det Nokias Symbian som var størst, men nå skal det legges ned, og Nokia satser alt på Windows Phone-økosystemet. Hvis denne manøveren lykkes vil amerikanske selskaper kontrollere verdens tre dominerende økosystemer for mobilprogramvare. De vil knapt produsere mobiltelefoner selv, men det er likevel dem som setter premissene for utviklingen.

Har aldri vært gode
Hvorfor skjedde dette? Trolltech-gründer Eirik Chambe-Eng hadde nok noe av svaret, da han (før han ble kjøpt av Nokia) påpekte at mobilprodusentene egentlig aldri hadde vært gode på å lage programvare. I dette perspektivet er det ikke overraskende at de får bank av programvarespesialister fra pc-verdenen.

De siste årene har mobiltelefonene blitt kraftige som små pc-er, og utfører mange av de samme oppgavene – og samtidig har maskinvaren, som mobilprodusentene er så gode på, kommet mindre i fokus. De fleste mobilene har nå alt av GPS, gyrosensorer, kamera og polyfoniske ringetoner. Det er programvaren som virkelig skiller, og derfor flokker mobilprodusentene seg rundt Goolge og nå Microsoft. Mobilen har blitt som pc - ikke omvendt.

Tenker større
Nokia klarte ikke å lage et fungerende økosystem rundt Symbian. De prøvde, men få app-utviklere har latt seg lokke. Samtidig ble Symbian oppfattet som gammeldags, og markedsandelen falt.

Fallet skyldes nok delvis at de ikke var gode nok på å lage brukervennlig programvare, men det synes også å være noe spesielt med Amerikanske selskaper. Den svenske bredbåndsvisjonæren Jonas Birgersson påpekte at amerikanske selskaper tenker mye mer strategisk enn nordiske. Det kan han ha rett i.

For det er ikke første gang amerikanske selskaper gjør dette. Ser man på programvareindustrien generelt er nesten alle de store økosystemene, med unntak av tyske SAP, bygget rundt amerikanske selskaper. Amerikanerne har også gjort dette innen andre industrier, ikke minst underholdning.

De amerikanske selskapene virker fullstendig uovertrufne når det gjelder å skape et gravitasjonsfelt rundt seg. Som store soler har de mengder av planeter og måner som går i bane rundt seg. Dette er selskapenes økosystemer, som lever av å selge produkter bygget på toppen av det amerikanerne lager. De bidrar med inntekter og kreativitet, og begge deler styrker systemets kjerne.

X-faktoren
En forkl#229 på mønsteret kan være et stort og avansert hjemmemarked, men for mobil holder ikke dette alene. Amerikanske mobilbrukere var definitivt ikke verdens mest avanserte, og konkurrentene hadde mye større volumer. Likevel har amerikanske selskaper klart å manøvrere seg inn som premissleverandører i et marked der de to største amerikanske mobilprodusentene til sammen leverer under 6 prosent av verdens mobiltelefoner.

Nokia-sjefen Elop beskriver Google som ”et sort hull” som trekker til seg alt av nyskaping i store deler av mobiluniverset. Med den billedbruken må USA være det aller største sorte hullet i verden - en betegnelse Elop understreker er positiv.

- Vi drømmer større, sa Microsoft-sjef Steve Ballmer, under presentasjonen av Nokias kapitulasjon.

Kanskje forkl#229en er så enkel? Det er uansett bare å ta av seg hatten.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.