Denne uken ble det kjent at Teliasonera samler alle sine 18 datterselskaper under en felles selskapsprofil med felles logosymbol. I Norge blir dette mest synlig gjennom at Netcom og Nextgentel får ny farge og logo assosiert med sine varemerker. I tillegg betyr endringen at Teliasonera sentraliserer mange funksjoner for å skape stordriftsfordeler.

– Det vi ønsker å gjøre med dette er å kapitalisere mer på ha Teliasonera i ryggen. Men det er også et kjernepunkt å beholde den lokale tilstedeværelsen gjennom å beholde Netcom som navn, sier administrerende direktør August Baumann i Netcom.

Han er ikke nervøs for at dette gjør Netcom mer lik erkerivalen Telenor.

– Det skal ikke være noen endring i hvordan vi blir styrt med dette. Vi stiller fortsatt relativt fritt til å markedsføre oss som vi vil. Jeg tror vi må beholde ungdommeligheten i å være utfordrer og da vil folk fortsatt se oss slik, sier Baumann.

Har Telenor-spark som "varemerke"
Han understreker også at dette ikke betyr at Netcom kommer til å slutte å sparke til Telenor i sine reklamer, slik de ofte gjør.

Det er for eksempel ikke lenge siden Netcom sendte denne tv-reklamen (ekstern lenke) for å gjøre narr av at Telenor betalte 10 millioner kroner for logoen sin. De har også gjort det til vane å gjøre et poeng ut av at de ofte lanserer nye tjenester før Telenor.

– Jeg kan trøste det norske folk med at vi sikkert kommer til å tulle litt ennå, sier Baumann.

Tror Netcom forsvinner
Professor og merkevareekspert Christian Sinding i Brand Consulting mener Teliasonera gjør rett i å samle troppene under en felles paraply.

- Prinsipielt er det fornuftig av Teliasonera å operere under en felles grafisk profil,med enkeltmerkene som sub-merker til hovedmerke Teliasonera. Jeg tror de vil tjene på det på sikt, sier Sinding.

Han mener Netcom er gått fra å være den kule utfordreren til å bli en etablert aktør og at utfordrerfaktoren ikke spiller så stor rolle for dem lenger.

- Folk flest oppfatter dem og Telenor som like i den måten se tilbyr sine tjenester på., sier Sinding.

Derfor tror han heller ikke at Netcom kommer til å bestå som hovedmerkevare særlig mye lenger, men som et sub-brand over en tidsbestemt periode.

- Jeg tror Netcom er borte innen ett til tre år, sier Sinding.

Årsaken er at det ikke vil være tjenlig for Teliasonera å samle alle under én logo, men opprettholde flere merkevarer til forskjellige segmenter.

- Å si at det vil være «business as usual» høres ut som en kommunikasjonsstrategi. Spørsmålet er om den finaniselle verdien av merkevaren Netcom er verd så mye i seg selv at det lønner seg å beholde det. Men det vil tiden vise, sier Sinding.

Les også: Telenor krever innsyn i konkurrentenes utbygging (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.