Illustrasjonsbilde: Linkedin var først av de store sosiale nettverkene på børs. Nå venter man på Facebook, Groupon og Twitter - Skype skulle på børs, men ble kjøpt av Microsoft.
Teknologi

Steg «bare» 109 prosent første dag

- Helt klart dotcom-vibrasjoner, sier norsk analytiker - etter tre kjappe handler til mellom 7 og 9 milliarder dollar.

Artikkelen er lagt til i din leseliste.

Som sultne ulver kastet investorene seg over Linkedins aksjer, da de endelig kom på børs. Prisen var allerede astronomisk, ifølge de fleste vanlige måter å regne på.

Likevel føk aksjen opp til nærmere trippel pris, før den ”roet seg” til en dobling første dagen. Verdien landet på 8,9 milliarder dollar for et selskap som i 2010 omsatte for 243 millioner dollar og hadde 15,4 millioner i overskudd. Prisen er altså 36 ganger høyere enn omsetningen og 580 ganger høyere enn overskuddet.

I dag stiger aksjen 5,8 prosent.

- Det er dotcom-vibrasjoner – helt klart, sier Frank Maaø, analytiker i DnB Nor, til Dagens it.

Markedet er definitivt hett. Nylig ble Skype solgt til Microsoft for 8,5 milliarder dollar. De gamle eierne fikk mer enn doblet investeringen sin etter et drøyt års eierskap. Den kinesiske Facebook-kloningen renren.com ble dessuten verdsatt til 7 milliarder dollar da den nylig gikk på børs i New York.

Bare 109 prosent
Wall Street Journal kaller Linkedin-prisingen for ”crazy” i en av sine titler – og undrer på hvor vi er på vei.

De påpeker at selskaper på toppen av dotcombølgen rundt år 2000 steg enda mye mer - Akamai Technologies føk opp 458 prosent første dag, mens Sycamore Networks økte 386 prosent.

Milliardflommen:

Verdien på sosiale nettverksselskaper er svært usikker, ettersom få er børsnotert, informasjonen om inntekter og lønnsomhet er begrenset og få aksjer er til salgs i markedet. Men de handlene som er gjennomført tyder på kraftig økte priser, på tross av at prisingen fra før var svært frisk målt etter klassiske parametere. Vi samlet inn ferskest mulig prisinformasjon i desember, og har nå tatt en ny runde. Det må understrekes at prisene er basert på private handler av ulikt volum, og at det er betydelig usikkerhet knyttet til dette.



Facebook

Verdens største sosiale nettverk med over 550 millioner brukere. Trolig rundt to milliarder dollar i inntekter, men prises hovedsaklig på forventninger om at de kan vokse og øke inntjeningen per bruker. Startet i 2004.

Verdivurderinger:

Mars 2010: 11,5 milliarder dollar

Desember 2010: 59,4 milliarder dollar

Nå: 70 - 100 milliarder

Zynga

Lager spill for sosiale nettverk, slik som suksessene "Mafia Wars" og "Farmville".

Verdivurderinger i år:

Mars 2010: 2,61 milliarder dollar

Desember 2010: 5,51 milliarder dollar

Nå: 7-9 milliarder dollar i diskusjon om emisjon

Groupon:

Selskapet samarbeider med butikker for å lage spesialtilbud. De setter opp rabatter som utløses hvis et visst antall mennesker melder seg på handelen. Hvis det ikke melder seg nok folk får ingen tilbudet. Groupon får en del av butikkenes omsetning, men hvis det ikke blir noen handel blir det heller ingen utgifter for butikken. Selskapet ble startet i september 2008 ifølge Wikipedia regner man regner med en omsetning på 500 millioner dollar i 2010 .

Verdivurderinger i år:

April: 1,35 milliarder dollar

Desember/høst 2010: Google skal ha budt 6 milliarder dollar , og fått nei.

Nå: Planlegger IPO til 15-20 milliarder dollar

Twitter

Mikrobloggingsnettverk. Brukerne kan velge hvem de skal følge og hvem som helst kan følge dine innlegg. hver melding kan ikke være lenger enn 140 tegn, så svært mye handler om å vise lenker til annen informasjon, eller å opplyse om hva man ser på tv.

Verdivurderinger:

Mars 2010: 1,44 milliarder dollar

Desember: 3,77 milliarder dollar

Nå: 8-10 milliarder dollar, ifølge selskapet

Linkedin

Sosialt nettverk som brukes mer i profesjonell sammenheng

Verdivurderinger:

Mars 2010: 1,31 milliarder

Juni 2010: 2 milliarder dollar

Nå: børsnotert til drøyt 4 milliarder dollar - opp i 8,9 milliarder første dag

Andre selskaper (millionklassen):

Gowalla

Verdsatt til 30 millioner dollar i desember 2009.

Foursquare

Verdsatt til 95 millioner dollar i juni 2010



Rekorden har TheGlobe.com, som gikk opp hele 600 prosent allerede første dag da det gikk på børs i 1998, et selskap som i dag er ganske irrelevant. TheGlobe ble forøvrig startet på en universitetshybel – noe som kanskje høres kjent ut?

Facebook var også et universitetsprosjekt, og mange venter sultne på at selskapet skal komme på børs. Det har nemlig vært svært vanskelig å få en bit av Facebook-kaken, noe som også gjelder for dagens internettraketter. For mens dotcom-selskapene gjerne gikk på børs før blekket i forretningsplanen var tørt, har dagens sosiale nettverk typisk drøyet lengst mulig, og de holder aksjer og informasjon tettest mulig til brystet.

Dermed spørs det om vi får se aksjer gå på børs og hoppe 600 prosent første dag – til det har kursen allerede gått for høyt.

- Linkedin hadde fordelen av å være først av sin type til å gå på børs, men hvis Facebook hadde gått ut forrige uke ville aksjen definitivt ikke økt så mye, sier Lee Simmons, teknologi og mediaspesialist i Hoovers, til Wall Street Journal.

100 milliarder dollar?
Men hvis trykket fortseter å øke er det lite tvil om at vi får se langt større summer enn Linkedins dagsverdi på nesten ni milliarder dollar. Både Twitter, Groupon og ikke minst Facebook er nemlig verdsatt langt høyere i private aksjesalg.

Wall Street Journal hadde nylig en artikkel om hvordan investeringsselskapet Andreesen Horowitz har brukt kontakter og skyhøye bud til å komme seg inn i selskapet som Facebook, Groupon, Twitter og Skype. Mange har ristet på hodet over summene de var villige til å betale, men på kort tid har alle verdianslagene på disse investeringene doblet seg og i noen tilfeller blitt firedoblet. De kjøpte seg inn i Facebook og drev verdien opp i 35 milliarder dollar, mens handler nå dobler dette – noen ganger nær tredobler. Ifølge The Guardian selges det nå aksjer som verdsetter selskapet til 80-100 milliarder dollar. Det er i så fall rundt 50 ganger antatt omsetning.

Den aller raskeste vekstraketten er nok nettkupongselskapet Groupon, som forbereder en børsnotering til 15-20 milliarder dollar – et selskap som ble startet i 2008. Twitter, som knapt har omsetning å skryte av, har nylig hevdet de er verdt åtte til ti milliarder dollar.

Vedder ikke med - og ikke mot
Under dotcom-bølgen var investorene først opptatt av nettbutikker, såkalt b2c, så av markedsplasser for bedrifter (b2b) og så av trådløse teknologier og tele. Dagens favorittsmak er sosiale nettverk – nettjenester som kobler sammen brukerne og der verdien for hver bruker ligger i at alle kontaktene også er der. Foreløpig er det relativt lite penger i disse nettverkene, men tanken er at de er vanskelige å bytte ut, fordi vennene dine er der – og at pengene vil komme.

Dette har gitt rom for en slags ny matematikk for verdsettelse, der ingen helt vet hvor det bærer, eller hvordan det skal bli lønnsomt, men det kan bli enormt. Den nye nettverks-måten å verdsette selskaper på har tilsynelatende mye til felles med dotcom-tiden, da fremtidige muligheter ble lagt mer vekt på enn dagens tall.

Mange av selskapene er verdsatt til langt mer enn ti ganger egen omsetning. Dermed er risikoen høy.

- Jeg ville ikke veddet mot dem, men jeg ville antagelig heller ikke vedde med dem, sier Mac Hofeditz i det San Francisco-baserte investeringsselskapet Probitas Partners om Andreesen Horowits investeringer, til Wall Street Journal.

Konger på historiens skraphaug
Et tilbakeblikk til dotcomtiden kan være lurt for de som føler toget nå er i ferd med å forlate stasjonen. Enkelte av selskapene ble faktisk suksesser, som Amazon. Senere kom Google, og har vist at det er mulig å lage ekstremt lønnsomme globale internettselskaper.

Men det er også mange gamle internett-konger på historiens skraphaug. Netscape, som ble startet av Marc Andreesen i Andreesen Horowits, ble utslettet av Microsoft. AOL var lenge konger på nett, og kjøpte giganten Time Warner med egne aksjer, men har siden vært et blødende sår. Det samme gjelder for Myspace, som ble presentert som et sosialt nettverk, som en periode var det heteste og raskest voksende. Nå er det til salgs for vrakpant – både eiere og brukere flykter fra selskapet. Facebook er dagens konger på internett. Men det er ikke sikkert de er immune mot nye kloninger av seg selv – folk kan skifte hvis noe oppleves som vesentlig bedre – for eksempel hvis noen garanterer brukernes rett til et privatliv og kontroll over egen informasjon.

- Det er absolutt mulig å gå feil. Det blir typisk noen få blir suksesser, sier Frank Maaø.

Han påpeker at mange av selskapene mangler en klar forretningsmodell. Dette preget også lenge norske Opera, som hadde mange brukere, men som flere ganger skuffet på inntekter. Opera har imidlertid funnet fungerende modeller og viser lovende takter. Det kan kanskje disse selskapene klare.

- Ville du satset pengene på dette?

- Så lenge man ikke kan se en klar forretningsmodell er ikke dette noe jeg ville satset penger på. Da ville jeg heller satt penger i Opera, sier Maaø.

Les også: Mer enn doblet verdi på noen timer

Vanvittig løft for Facebook-selskapene

Tekno
  • Siste stillinger
Alle

Debatt 

DN vil gjerne at du deltar i debatten og diskuterer denne saken. Vi ønsker en god og saklig debatt, og krever at du registrerer deg med fullt navn. Debatten modereres underveis. Vi fjerner innlegg som vi mener ikke hører hjemme i det offentlige rom.

Med vennlig hilsen
Amund Djuve, sjefredaktør