Telenor har fått mye pepper den sist uken etter at mobilnettet deres var tilnærmet parkert ett halv døgn forrige fredag. I dag trommet selskapet inn til pressekonferanse for å forklare hvordan skandalen kunne skje.

Baksaas åpnet det hele med å unnskylde seg på vegne av Telenor.

- Det er mye å beklage for en teleopratør som ender i den situasjonen. Dette er den mest alvorlige feilen siden vi begynte med mobiltelefoni i Norge, sa Baksaas.

Han la til at han synes det var spesielt beklagelig at det skjedde mens det var pinseutfart og folk var på farten, og at det rammet håndteringen av flommen som var under oppbygging på Østlandet.

- Heldigvis fikk det ikke konsekvenser for liv og helse, sa Baksaas.

Les mer her: Feilen som ikke skulle kunne skje

Mer synlig og tilgjengelig
Etterpå utdypet han overfor Dagensit.no hva han synes om å måtte stå til rette foran et fulltallig pressekorps.

- Vi fortjener å måtte stå skolerett for ikke å ha levert tilgang til mobilnettet i 11 timer, så sånn sett synes jeg den kritikken er helt i orden. Dette er ikke noe vi verken ønsker oss eller våre konkurrenter. Jeg må bare beklage at det tok så lang tid, og at så mange var uten mobilkommunikasjon i så lang tid.

Baksaas har fått massiv kritikk for ikke å ha prioritert krisehåndteringen foran en bursdagsfeiring i København på fredag. I dag sier Baksaas at han burde vært både mer synlig og tilgjengelig tidligere, men han forsikrer at han var tett på kriseledelsen i kraft av stillingen som konsernsjef. Han var sågar i samme rom som Telenor Norge-sjef Ragnar Kårhus da meldingen om de massive mobilproblemene i Norge kom.

- Det er i ettertid lett å se at det beste ville vært å reise rett til Norge, sier Baksaas.

- Det må jeg lære av
- Hva ligger i din beklagelse?

- De tankene ligger i erkjennelsen av at mange mente, og hadde et annet syn enn meg på, at jeg burde ha vært mer tilstede tidligere. Mitt syn var da at den operasjonelle ledelsen i Norge, nemlig Telenor Norge AS på lik linje med de ti øvrige landorganisasjonene vi har i andre land, må ta det operasjonelle ansvaret, og så har jeg det overordnede ansvaret. I norsk sammenheng, der både konsernsenter og landorgansasjonen ligger på samme sted, må vi ta til etterretning at omgivelsenes oppmerksomhet går på meg som konsernsjef, og det må jeg lære av.

Håper å slippe flere kriser
- Betyr det at du vil være mer synlig ved en ny krise?

- Nå håper jeg vi ikke får en sånn neste krise. For dette er en krise som er den første og den største vi har hatt siden vi begynte med gsm siden 1993.

- Men kommer du til å være synligere?

- Ja, sier Baksaas og trekker litt på det:

- Jeg kan ikke garantere at jeg er i Norge om noe sånt noe skulle skje, så vi får se.

I dag våknet Baksaas til at VG hadde skrevet over forsiden at Telenors konsernsjef tjente 18 millioner kroner i 2010. I artikkelen kommer det frem at en gammel opsjonsavtale ga en gevinst på 10 millioner kroner ifjor, og at Baksaas fortsatt har 100.000 opsjoner han kan tjene ytterligere på. Baksaas fikk også kritikk for opsjonsavtalen i 2006 da han innløste 12,5 millioner i opsjonspenger til å kjøpe hytte.

- Hva synes du om fokuset på deg? Oppleves det som ubehagelig at gamle og nye ting trekkes frem?

- Det er vel ikke det rette spørsmålet å adressere til meg. Jeg må bare observere at folk interesserer seg for mer enn bare denne feilen.

Les også: - Det går rett og slett ikke an

- Konkurrentene kunne reddet Telenor

Telenor punger ut etter mobilfeil

Telenor aner ikke hvorfor mobilnettet sviktet

Telenor-trøbbel i hele landet

Se animasjon av hvordan Telenor-tabben kunne skje:(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.