Etter at Telenor har hatt store problemer i mobilnettet to fredager på rad begynner kundenes tillit til selskapet å bli tynnslitt. Nå begynner selskapet det vanskelige arbeidet med å rydde opp i både kapasitetsproblemer og omdømmeutfordringer.

- Jeg er svært lei meg for at kundene våre har opplevd dette. Det beklager vi. Nå må vi brette opp ermene. Vi er fullstendig klar over at det å bygge opp tillit tar vesentlig lengre tid enn det tar å rive tilliten ned. Dette tar vi svært alvorlig, sier administrende direktør Ragnar Kårhus i Telenor Norge til Dagensit.no.

Selv om den siste kollapsen i Telenors mobilnett ikke har samme årsak som fredag for en uke siden, er konsekvensen av hendelsene likevel realtivt like. Når feil oppstår øker det som på fagspråket kalles signaliseringstrafikk. Dette fører igjen til at mobilnettet når taket av sin kapasitet. Til tross for at Telenor etter forrige ukes feil økte kapasiteten i nettet så mye som dagens systemer klarer, var ikke det nok til å hindre at en ny signaleringsstorm fikk store konsekvenser for kunder i 2G-nettet i Troms, Nordland, Sogn og Fjordane og Møre og Romsdal.

Signaleringsttrafikken er noe som går gjennom nettet uten at du og jeg som brukere tenker noe videre over den. Den kommer i tillegg til tale- og datatrafikken og forteller systemet hvem du er, hvor du er, hvem du skal ringe til og annet som er nødvendig for at en samtale eller datatrafikk skal kunne passere i nettet.

Apper mulig syndebukk
Dagens smarttelefoner sender langt mer av denne typen trafikk enn forrige generasjons mobiltelefoner. Kårhus minner om at man i andre sammenhenger har fått kunnskap om for eksempel hvor mye posisjoneringsdata enkelte applikasjoner sender tilbake til produsentene av appene.

- Vi har sett at trafikken har vært økende, men det vi ser nå er vi ikke har fanget opp sårbarheten i dette lager i forbindelse med driftsbrudd.

Les også: - De kunne følge bevegelsene mine minutt for minutt og Se verden med iPhone

Kårhus forklarer at hendelsen i pinsen gjorde det klart for selskapet at det opererte på grensen av egen kapasitet. Derfor har de jobbet iherdig med prosesser og prosedyrer for å redusere problemene og de uønskede konsekvensene.

- Men det er blitt klart for oss at vi fortsatt har et behov for å utvide kapasiteten, innrømmer Telenor-sjefen.

- Hvor lang tid vil det ta før dere får gjort de nødvendige endringene i den fysiske infrastrukturen?

- Det står ikke på penger, sier han.

Flaskehalsen kan være hvor lang tid det tar å få levering av det nødvendige utstyret. I mellomtiden fortsetter selskapet arbeidet med å overvåke trafikken i nettet, for å kunne stanse potensielle problemer før de utvikler seg.

Nedbemanninger
En rekke kritikere har hevdet at Telenors stadige nedbemanninger er årsaken til at selskapet ikke har vært klar over at det balanserte på grensen av egen kapasitet.

Les også: Tre av fire borte fra Telenor Norge

Kårhus fremholder at Telenor har kontinuerlig fokus på å utvikle nødvendig, teknisk kompetanse i virksomhetene sine, samtidig som selskapet har behov for å effektivisere.

- Sånn sett er det ikke noen ikke sammenheng. Men vi må ta ansvaret for at kundene har opplevd problemer.

Telenor har selv forklart at dagens smarttelefoner, som nå utgjør 60 prosent av telefonene koblet til deres nett i Norge, øker signaleringstrafikken med kvantesteg.

- Kan dere nok om dette?

- I etterklokskapens lys ser vi at vi ikke har hatt nok innsikt i hvordan enkelte hendelser i nettet påvirker denne typen trafikk. Det ser jeg.

- Er dere tatt på sengen av dette?

- Dette er opplagt et område hvor vi har undervurdert kapasitetsbehovet.

Les også: - Det er like vondt som forrige helg

Telenor har mobilproblemer - igjen!

Feilen som ikke skulle kunne skje

Baksaas: - Vi fortjener å måtte stå skolerett (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.