Vi benytter cookies på DN.no til analyseformål, tilpasning av innhold og annonser og for å videreutvikle våre tjenester.Les mer her.

Teknologi

Nisjebutikker frister mer enn gigantene

Store butikkjeder får bank av nisjebutikker på nett, og svært mange lar seg påvirke av valuta, viser ny undersøkelse.

Artikkelen er lagt til i din leseliste.

Under dotcom-tiden rundt år 2000 trodde mange at nye nettbutikker ville slå ut de gamle butikkkjedene. Så kom nedturen, og mange trodde kjedene ville trampe over de nye nettbutikkene. Men ifølge Postens observasjoner er det nå nye nisjebutikker som er på fremmarsj på nett, og slett ikke kjedene.

Dette reflekteres både i en fersk spørreundersøkelse og kåringen av årets nettbutikker, som Posten og Bring arrangerer.

– Netthandelskundene blir mer kresne, og forventer å finne alt på nettet. De nisjebutikkene som kombinerer spesialutvalg med god kundeservice og problemfri levering, vil bli fremtidens bransjevinnere, sier juryleder Anne Schøyen.

Kjedene minst av tre
I en ny spørreundersøkelse Posten har bestilt fra Opinion oppgir 53 prosent av nordmenn at de oftest handler i store nettbutikker som har stort og bredt utvalg, mens hele 50 prosent sier de benytter spesialbutikker med begrenset utvalg , men ”akkurat det jeg trenger”. Nettbutikkene til kjente kjeder får til sammenligning bare 35 prosent oppslutning på nett.

De som er størst i fysiske butikker er med andre ord langt unna å dominere på nett. Det er kanskje ikke så overraskende når man ser hva mange kjeder har kavet med på nett. I mange tilfeller har kjedene ikke turt å satse skikkelig på nett fordi de ikke vil konkurrere med egne franchisetakere. Resultatet er ofte kvasiløsninger og helt elendige nettsider som ikke engang viser frem varene kjedene tilbyr.  

Hva slags rase bør du satse på?
I Postens kåring stakk dyrebutikken Ipet.no av med prisen som årets netthandelsbutikk. Juryen mener denne nisjebutikken viser god forståelse for kundenes behov både gjennom presentasjon og tilleggsfunksjoner, slik som en spørretjeneste om husdyrhold og en spørsmålsbasert ”hundevelger” som skal gi uerfarne råd om hva slags rase de bør satse på.

Epla.no vant innovasjonsprisen. Dette er en nettportal for kjøp og salg av håndlagde og unike ting, et sted der designere og kunsthåndverkere kan komme til i en nettbutikk. Stort mer nisjepreget enn det er det vel knapt mulig å bli. Også årets nykommer-pris gikk til en smal butikk, nemlig vaho.no, som lager blant annet pc-bager, lommebøker, toalettvesker og håndvesker av resirkulerte reklameseil i plast eller annet kunststoff.

– De tre prisvinnerne har hver på sin måte imponert juryen. De bidrar også til trenden som forteller at kundene i stadig større grad taster seg inn i nisjebutikker, sier juryleder Schøyen.

  Kvinner er fra Venus...
Spørreundersøkelsen til Posten og Bring viser at nordmenn generelt er svært godt fornøyd med sin siste netthandelsopplevelse. Fire av ti nordmenn gir sin siste netthandel toppkarakteren 10, mens 82 prosent gir over 7. Svært få gir bunnkarakterene 1-3. Svenskene er enda mer fornøyd, mens danskene skiller seg kraftig ut ved at 9 prosent oppgir at de er ”meget misfornøyd” med siste handel.

Undersøkelsen viser også at kvinner har tatt igjen menn på netthandel, men der stopper likheten. For mens 56 prosent av mennene handler elektronikk eller it-utstyr, er det klær og sko som dominerer blant damene, samt hår og hudpleieprodukter.

De eneste nettbutikkene som har en viss ballanse mellom kjønnene er bøker, der kvinner er litt overrepresentert, og musikk, film og spill der menn er i flertall.

En litt foruroligende trend er at svært få handler blomster, og at kvinnene dominerer denne kategorien tre til en. Hva skjedde med norske gentlemen?

Dette handler kvinner og menn på nett:

 



Følger valutakurser
Undersøkelsen viser også at nordmenn i større grad handler utenfor eget land enn dansker og svensker. Og for nesten halvparten betyr de ulike lands valutakurser noe ved valg av hvor man handler fra. Med andre ord følger halvparten av forbrukerne til en viss grad med på valutakurser og lar dette påvirke hvor de handler fra.

At nisjebutikkene styrker seg på bekostning av kjedene er vel å merke ikke det samme som at dotcom-visjonene nå blir virkelighet. Mange kjeder lever nok svært godt med dominans innen fysiske butikker, uten å dominere på nett, selv om mange nok burde skaffet seg bedre utstillingsvinduer på nett.

Les også:

Tynt og lett - når nettbrett ikke duger

Slik bruker Facebook dine opplysninger

Debatt Stengt 

Nattestengt 2300-0700: Debatten i DN er stengt mellom klokken 2300 og 0700. Vi ønsker deg velkommen tilbake.