– Undervisning har vært stort sett uendret i 500 år. Nå er vi teknologisk klare for å gå over i en digital tidsalder, men det sitter langt inne for utdanningsinstitusjonene å ta steget, sier Adrian Sennier, produktsjef i Pearson, verdens største aktør innen læringsteknologi.

Pearson kjøpte i 2009 det norske selskapet Fronter, og vil nå bruke deres digitale læringsplattform i en global satsning.

– Lærere er som håndverkere og andre fagarbeidere, de blir bedre med årene. Men hittil har det vært vanskelig å dele den samlede erf#229en med andre. Når en lærer slutter, forsvinner også kompetansen. Det vil vi gjøre noe med, sier Sennier.

Sennier ser for seg at man må modernisere klasserommene – og lærerne – og gjøre dem mer like åpne kontorlandskap.

– Selv om vi har snakket om en digitalisering av utdanning siden 1970-tallet er det først nå vi har teknologien som trengs for å gjennomføre digitaliseringen. Nettbrett, internett og sosiale medier er nøkkelkomponenter i vår visjon, sier Sennier.

Individuell oppfølging
Interaktiv læring med sporing av elevenes adferd og resultater er en del av kjernen i Pearson og Fronters digitale læringsplattform.

– Det er ingen tvil om at den beste læringsformen er en-til-en. For å få dette inn i klasserommene trengs teknologi, sier Sennier.

Ved å legge deler av undervisningen inn i lukkede, faglige økosystemer som ligner på sosiale nettverk som Facebook, kan oppfølgingen gjøres individuell enklere. I systemet ligger samtidig den samlede erf#229 og kompetanse fra lærere verden rundt, både med tanke på metoder og motivasjon av elevene.

Pearson har samlet mye statistikk som viser at mange flinke elever ofte ikke rekker opp hånda for å hjelpe andre i klasserommet. Men på den digitale plattformen er det for mange enklere å hjelpe andre gjennom å forklare hvordan de løser problemene.

– Vi vil bryte ned de tradisjonelle rammene i klasserommet. Et åpent landskap hvor informasjonen flyter fritt og man til og med har anledning til å jobbe hjemmefra, om det fungerer best, er fremtiden, sier Sennier.

Den største hindringen, ifølge Sennier, sitter på lærerrommet.

– Kulturen blant lærere og i læringsinstitusjonene er det største hinderet for å digitalisere læring. Her er private institusjoner og bedrifter kommet lenger.

Trenger menneskelig kontakt
Representanter for offentlig utdanning i Norge synes disse visjonene er interessante. Men de kan også vise seg vanskelige – og ikke ønskelige – å gjennomføre.

– Man kommer ikke utenom at menneskelig kontakt fortsatt er en viktig faktor i nettstøttet undervisning, sier Kjell Atle Halvorsen. Han jobber med skolelederutdanning på NTNU og har ledet flere prosjekter om digitalisering av skolen. Halvorsen har også lang fartstid som lærer bak seg.

– Digitale læringsplattformer er allerede et verdifullt verktøy for elever som av ulike årsaker ikke kan være til stede på skolen, men de viktigste verktøyene er menneskelig nærhet og kontakt. Sånn sett er ikke en heldigitalisering av skolen noe ideal å strekke seg etter, sier Halvorsen.

Han påpeker også at dagens generasjon av skoleelever ikke er klare for en heldigitalisering.

– I dagens klasserom er det en stor utfordring at pc-er med internett tar elevenes oppmerksomhet bort fra læreren, sier Halvorsen.

Teorien om hjemmekontor for elever gir han ikke mye støtte til.

– I enkelte regioner, hvor mange bor langt fra skolene, kan dette være nyttig, men for de aller fleste er nok ikke å jobbe hjemmefra med skolearbeid noen god løsning, sier Halvorsen.

Trenger menneskelig kontakt
Representanter for offentlig utdanning i Norge synes disse visjonene er interessante. Men de kan også vise seg vanskelige – og ikke ønskelige – å gjennomføre.

– Man kommer ikke utenom at menneskelig kontakt fortsatt er en viktig faktor i nettstøttet undervisning, sier Kjell Atle Halvorsen.

Han jobber med skolelederutdanning på NTNU, og har ledet flere prosjekter om digitalisering av skolen. Halvorsen har også lang fartstid som lærer bak seg.

– Digitale læringsplattformer er allerede et verdifullt verktøy for elever som av ulike årsaker ikke kan være til stede på skolen, men de viktigste verktøyene er menneskelig nærhet og kontakt. Sånn sett er ikke en heldigitalisering av skolen noe ideal å strekke seg etter, sier Halvorsen.

Han påpeker også at dagens generasjon av skoleelever ikke er klare for en heldigitalisering.

Les også: Dropper du sosiale nettverk? Da kan drømmejobben gå tapt (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.