Artikkelen er oppdatert

Fristen er ute for Vollvik.

- Vi har strukket oss langt og ventet på en løsning - og håpet på en løsning, men når pengene ikke kommer, så blir vi nødt til å iverksette, sier Heidi Egede-Nissen, kommunikasjonssjef i Ventelo.

Hun bekrefter at det har vært kontakt mellom partene i dag, men betingelsene i avtalen som ble signert 31. januar er ikke innfridd og at Ventelo har gitt Ludo ekstra tid.

- Det innebærer at Ventelo fastholder konkursbegjæringene mot Ludo Mobil, Ludo Group, Vollvik Invest og Tantor65. Videre betyr det at Ventelo ikke lenger er forpliktet til å levere mobiltjenester til Ludo, skriver Ventelo.

- Kravet er ikke innfridd
Avtalen mellom Ludo-systemet og Ventelo forutsatte at det skulle betales en million kroner i kompensasjon til Ventelo, i tillegg til fullstendig forskuddsbetaling for fremtidige leveranser. I tillegg ble Ludos aksjonærer gitt anledning til å kjøpe ut Ventelos fordringer på cirka 38 millioner kroner for 20 millioner kroner. Dette var et ubetinget krav for at Ventelo skulle trekke konkursbegjæringene mot Ludo-systemet. Dette kravet er ikke innfridd, og Ventelo opprettholder derfor konkursbegjæringene.

- Er det gjort forsøk på en kompromissløsning i dag, for eksempel en mindre sum?

- Vi har ikke mottatt noe penger, sier Egede-Nissen.

Ventelo planlegger dermed for å stenge ned leveransene til Ludo Mobil så snart som mulig. Ventelo sendte torsdag søknad til Post- og teletilsynet om dette, og vil stenge ned så snart tillatelse foreligger.

- Nedstengning i løpet av kort tid
- Sluttkundene må påregne at slik nedstengning vil finne sted i løpet av kort tid, skriver Ventelo. Det er Ludo Mobil som har ansvar for å informere sine kunder om stenging.

- Ventelo anbefaler imidlertid Ludo Mobils sluttkunder snarest å finne seg ny mobilleverandør og anmode om portering til ny leverandør, skriver Ventelo i meldingen.

- Er det nok tid for de kundene som ikke har byttet nå?

- Ja, det vil ikke skje noe over natten. Vi har kontakt med Post- og teletilsynet om dette og vil gjøre det så skånsomt som mulig for kunder som har sittet på gjerdet, sier kommunikasjonssjefen.

- Dette skal vi løse
Det har foreløpig ikke lykkes DN.no å få kommentar fra Idar Vollvik.

Han skriver rundt kvart på seks på sin Facebook-side følgende kommentar:

"Det er igjen skriverier om Ludomobil og Ventelo, dette skal vi løse, mer info kommer senere."

Rundt klokken 21 fredag kveld svarer Vollvik på en av mange kommentarer på beskjeden slik:

"... til Ventelo skal vi betale 28 millioner, 8 av disse er betalt, og vi vil gjerne også betale resten, pengene til thailand har vi ikke på bok før om en uke, pengene til Ventelo har vi, men de kom sent. :)"

Lørdag skrev Vollvik "Det kommer mer info på mandag :)".

Les også: Galgenfristen ute for Vollvik (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.