Svært mange selskaper jobber allerede med å analysere trender via Twitter-meldinger, i håp om å hakke ut fornuftig informasjon som kan brukes til å planlegge salg, produkter og markedsføring. Nå ønsker Twitter å få sin del av kaken.

Twitter har nå alliert seg med Datashift, som får tilgang til Twitters arkiver tilbake til januar 2010. Disse meldingene skal legges i en skybasert tjeneste, der andre selskaper kan betale for tilgang. Twitter får en del av inntektene.

Det kvernes nå ut en kvart milliard meldinger daglig på Twitter, så det er snakk om enorme mengder informasjon.

- Twitter har virkelig blitt en utrolig verdifull informasjonskilde. Det er en flodbølge av selskaper som ønsker å dra mer nytte av det, sier toppsjef i Datashift, Rob Bailey til CNN.

Han understreker at direktemeldinger og slettede meldinger ikke vil bli tilgjengelige.

Å tilgjengeliggjøre brukerdata regnes ofte som problematisk, men på Twitter er det snakk om meldinger som uansett legges ut for alle som ønsker å se dem. Systematisering av slik informasjon kan likevel skape personvernproblemer.

Les også: Derfor strømmer millioner til Pinterest
<b>Twitter passerer 500 millioner brukere</b>
<b>Facebook kaster seg inn i mobilapp-krigen </b> (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.