Rundt 60.000 bransjefolk samlet seg på mobilmessen Mobile World Congress.
Teknologi

Dette kan du glede deg til

Verdens største mobilmesse er over. Dette er hva vi har lært.

Artikkelen er lagt til i din leseliste.

Tallet fire ble spesielt under årets MWC på grunn av to teknologier som skulle dominere produktlanseringene. Den ene er den etterlengtede 4G-teknologien som nå endelig blir bredt tilgjengelig i nettbrett og telefoner. I alle fall etter sommeren vil 4G og LTE bli vanlige betegnelser i produktenes spesifikasjoner.

Mange av disse telefonene er imidlertid litt preget av å være laget for å komme raskt på markedet, og har måttet tåle kritikk for kjedelige design og lite innovasjon utenom 4G.

Mobile World Congress

Hvert år i februar samles all verdens mobil- og telekombransje i Barcelona under Mobile World Congress (MWC). Selv om messen ikke er åpen for publikum, er besøkstallet over 60.000 deltakere, alt fra produsenter og innkjøpere til analytikere og presse.

– Nesten alle er svarte, har blank skjerm og veier omtrent like mye. I prinsippet er det helt like. Litt fantasiløst, synes jeg, sa Håkan Dahlström i Teliasonera til idg.se.

Den andre fireren er Android OS 4.0, som betyr at den fjerde generasjonen av Googles operativsystem for smarttelefoner kommer i mange telefoner. Gledelig er det også for de som nylig har kjøpt telefon at de fleste produsentene vil la eksisterende kunder oppgradere til det nye systemet etter hvert.

Android 4.0 inneholder mange nyheter som kan høre uinterresante for brukere flest, men mye av utviklingen vil påvirke oss alle. Blant annet innføringen av «mobile lommebøker» i løpet av året. Google har med 4.0 også lagt strengere føringer for hvordan systemet skal ta seg ut så man får en mer helhetlig og lik brukeropplevelse uavhengig av hvem som har laget telefonen.

Spennende håndsett
Alle de største mobilprodusentene lanserte flere nye telefoner i starten av messen. Det er klart at Android fortsatt har mye større moment enn Windows Phone fremover. En annen interessant trend som allerede har pågått et halvt års tid er at de store asiatiske elektronikkprodusentene som har produkter i mange ulike produktsegmenter nå jobber med å skaffe seg kunder gjennom merverdi. Tv-er, lydanlegg, hvitevarer og smarttelefoner jobber sammen og på grunn av disse verdiøkende tjenestene ønsker produsentene å skaffe seg merkevarelojale kunder.

Har man investert tungt i en ny tv til familien er det mer sannsynlig at man også velger andre, rimeligere produkttyper fra samme produsent. Dette kan bli en utfordring for produsenter som HTC, Huawei og ZTE som ikke har denne strategien å spille på.

Du kan lese om produklanseringene til de forskellige produsentene her:
Sony: Sony viser glassklar identitet
HTC: HTC topper laget
Nokia: Superkamera på «pensjonert» mobil
Samsung: Samsung vil gi deg lommekanon
Huawei: Skal bli større enn Apple
LG Electronics: LG lanserer pc-ytelse i lommen

De første håndsettene fra MWC vil komme i butikkene i mai måned, og enda flere kommer i juni.

Mobilen som lommebok
Penger er alltid et hett tema når operatører og telefonprodusenter møtes. I år gikk pengesnakket i to retninger, den ene handlet om å la mer av pengestrømmen flyte gjennom mobiltelefonen. Svært mange smarttelefoner kommer til å ha NFC-støtte i år. Dette er en standard for trådløs kommunikasjon med svært kort rekkevidde (nærfeltskommunikasjon). Etter hvert som banker, betalingsformidlere og operatører blir enige kommer det til å bli mulig å erstatte betalingskort med mobilen. I stedet for den vanlige kortleseren vil butikkene får trådløse kortlesere i tillegg. Spesielt interessant blir dette når man kan samle alle betalingskort man har på ett sted.

En annen interessant løsning for nordmenn er innføringen av Izettle i Norge. Dette er en mobilbasert betalingsløsning hvor telefonen eller nettbrettet ditt blir en kortterminal. Det er gratis å registrere seg som betalingsmottaker og det finnes ulike løsninger avhengig av hvor ofte man får penger på denne måten. Løsninger som Izettle er et vesentlig steg mot mindre bruk av kontanter i det daglige.

 

Les mer om Izettle her: Få betalt med Iphone

Det andre hete pengetemaet under årets messe var bekymrede operatører som sier at dagens modeller med flat pris og høy fart for alle ikke kan fortsette. I flere paneldebatter som omfattet telekombransjens mektigste menn ble det understreket at det ikke vil være lønnsomt å være operatør om man skal fortsette å levere høy datakapasitet samtidig som flere og flere går over på fastprisabonnementer. Terskelen for å klage er alltid lav hos mobiloperatørene, men i år var de ekstra samstemte i sine bekymringer.

- 80 prosent av trafikken er data, samtidig som 80 prosent av inntektene kommer fra samtaler og sms. Da fungerer det ikke med fastpris, sa Teliasoneras toppsjef Lars Nyberg under en presentasjon.

Det ventes at ettersom mobilt bredbånd blir bedre vil brukerne slutte å benytte mobilsamtaler og sms i stadig større grad. Dermed må inntektene hentes fra selve datatrafikken, noe som antakelig vil føre til høyere priser og ulike nivåer av hastigheter og tillatt volum per måned. AT&T har offentliggjort at de vil gå bort fra fastprismodellen allerede nå, men de fleste europeriske operatørene har satt seg på gjerdet for å avvente hva EU-kommisjonen kommer med av nye reguleringer.

Les også:
Fotokongen klar for Ipad
Derfor strømmer millioner til Pinterest
Google gir millioner til hackere

Tekno
  • Siste stillinger
  • Lederstillinger
Alle