Her belønnes utroskap rikelig

De laveste mobilprisene kommer bare på bordet hvis du truer med å bryte ut av forholdet. Tor Heimdal fikk tilbud om gratis mobil i månedsvis.

Artikkelen er lagt til i din leseliste.

Mange sjekker telepriser.no for å få de beste mobiltilbudene – men de aller beste tilbudene er bedre gjemt. De får man først hvis man melder overgang til en annen leverandør. Overføringen tar noen dager – og i den perioden er det mange som får et hyggelig tilbud fra sitt gamle selskap.

- Jeg fikk tilbud om tre måneders gratis bruk, forteller Tor Heimdal, om hva som skjedde da han meldte overgang fra Tele2 til Onecall.

Etter å meldt overgang fikk han først ett tilbud fra Tele2, som han ikke svarte på. Men mobilselskapene kjemper en hard kamp for å beholde kunder, og Tele2 høynet budet for å få ham til å bli. Dette er en opplevelse som deles av flere av de totalt 29 mobilkundene Dagensit.no har vært i kontakt med.

Rådyrt å aldri bytte
Det som synes helt klart er at utroskap belønnes, mens det å gifte seg med én mobilleverandør og være lojal kan være ekstremt dyrt. En kunde anslår at han fikk kuttet regningen fra Telenor med 750 til 1.250 kroner i måneden etter først å ha meldt overgang til et annet selskap, mye på grunn av et mer passende abonnement.

- Det eneste jeg er irritert over er at jeg som Telenor- kunde i over 10 år har blitt melket i måned etter måned og år etter år før jeg til slutt sa opp og skulle bytte. Da kom de løpende og tilbød meg en fantastisk avtale, sier han.

Her er noen av eksemplene på hva slags tilbud som løsnet etter at kundene hadde meldt overgang:

Fri bruk i to måneder mot vanlig pris (Telenor)

200 kroner for en pakke verdt minst det dobbelte (Telenor)

Doblet pakke i 12 måneder (Telenor)


Doblet pakke for samme pris, permanent (Telenor)

50 kroner avslag i seks måneder på fastprispakke til 200 kroner måneden (Tele2)

Gratis bruk i tre måneder (Tele2)

Gratis bruk i to måneder (Tele2)

Abonnement til 99 kroner måneden som ikke tilbys på nettsidene (Tele2)

199 kroner i rabatter, helt fri bruk i fire måneder og 1.000 bonuspoeng (Chess)

399 kroner i rabatter, fri bruk i fire måneder og 1.000 bonuspoeng (Chess)

Dette fikk de for å bytte



Ingen utroskap - ingen kake
Få eksempler er tydeligere enn det Kjell Ole Sandø opplevde. Han fikk plutselig tilbud fra Tele2 om to måneders gratis abonnement, fordi deres systemer hadde registrert at han var på vei over til Telenor.

- Da jeg gjorde de oppmerksomme på at dette ikke stemmer, ble tilbudet om gratis abonnement trukket tilbake. Merkelige greier, sier Sandø.

Altså – ingen utroskapsplaner – ingen premie for å bli. Det fikk også Petter A. Bergh-Christensen merke. Han ringte først sin leverandør OneCall og ba om en bedre avtale, men fikk avslag.

- Deretter bestilte jeg flytting til Chess, og noen dager etterpå ringte OneCall, sier han.

Han fikk en bedre avtale i noen måneder – og ble så lenge dette varte. Andre melder at de faktisk har fått bedre tilbud etter å ha uttrykt misnøye med prisene på selskapenes Facebook-sider.

Sparer på alt
Mobilbransjen er ikke alene om å gi bedre tilbud til dem som bytter, forteller Tor Heimdal. Han har opplevd å spare store penger på forsikring også, ved å bytte.

- Jeg sparte 3.500 kroner på å bytte bilforsikring. Så ringte mitt gamle selskap året etter og ga meg en enda lavere pris, sier han.

Han og konen mottok nylig en vervepremie på mobilen verdt 1000 kroner for å bytte, og sa derfor nei til to tilbud Tele2 ga dem for å bli.

- Jeg hopper og spretter dit det passer og kjøper alltid mobil uten binding, sier han.

Hvem får mest?
Så, hva kan man egentlig få tilbud om? Blant de 29 tilbudene vi har fått informasjon om er det enorm variasjon i hvor fete avtaler som blir tilbudt. Noen Telenor-kunder får bare tilbud om fri bruk til vanlig pris i et par måneder, mens andre får doblet antall ringeminutter, data og sms, enten for tolv måneder eller permanent. Det siste er verdt ganske mye penger hvis man faktisk bruker så mye.

Vi har ikke noen full oversikt, men med 29 tilfeller danner det seg likevel et mønster. Elleve av rapportene handler om kunder som planla å forlate Telenor, mens hele 13 av de som meldte om slike tilbud var på vei ut av Tele2. På den andre siden var Tele2-selskapet One Call det selskapet flest kunder var på vei over til da de fikk tilbud fra sin gamle leverandør.

De feteste tilbudene vi har fått rapport om stammer dessuten fra Tele2, og de beste tilbudene gir gratis ubegrenset bruk i tre måneder for å bli. Andre sier de har fått tilbud om "hemmelige" abonnementer som ikke finnes på selskapets nettsider, blant annet et lavforbrukstilbud de kaller ”Supersaver” til 99 kroner i måneden. En del tilbud har blitt høynet hvis kunden ikke svarer på første henvendelse, men ikke alle får like gode tilbud.

- Hva er det som avgjør?
- Lengden på hvor lenge de har vært hos oss er viktig, sier Arild Hustad, administrerende direktør i Tele2.

Må være mer utro
Han viser til at det lenge har vært vanlig å kontakte kunder som melder flytting med nye tilbud, men hevder dette ikke bare handler om å stoppe dem fra å bytte.

- Suksessraten er relativt lav på privatmarkedet, for når kunden bestemmer seg for å bytte så gjennomfører de ofte. Noen kunder har kanskje fått et tilbud fra en konkurrent, mens andre har hatt en negativ opplevelse. Dette er en viktig tilbakemeldingskanal til oss, sier Hustad.

En litt pussig sak er at flere kunder som ønsket å gå fra Tele2 til datterselskapet OneCall har fått tilbud på opptil tre måneders gratis bruk.

- Lar dere egne selskaper slå hverandre i hjel?

- Ja, absolutt – vi er bevisst på å ikke beskytte noen av dem. De får fighte internt som eksternt og skal utnytte forskjellig historikk og posisjonering for å nå størst mulig del av markedet, sier han.

- Må man være utro for å få best mulig pris?

- Ja. Vi har et segment i Norge som er veldig fokusert på pris, og som utfordrer har vi mange slike kunder. De fleste er ikke så prisbevisste og sjekker ikke andre tilbud. Folk burde ”shoppe rundt” mer – særlig Telenor-kundene, sier Hustad.

50.000 flytter - hver måned
Mye tyder på at en stor del av den norske mobilkundemassen ikke er så opptatt av besparelser.

- Av hensyn til konkurransen og prisene burde flere byttet leverandør oftere, sier informasjonsdirektør i Post- og teletilsynet, Elisabeth Sørbøe Aarsæther. Hun viser til at rundt 50.000 mobilkunder flytter mobilnummeret sitt til en ny leverandør hver måned.

Dette utgjør bare én prosent av kundemassen, og hun tror en relativt liten gruppe står for mange av disse byttene, mens mange skifter svært skjelden. Hun mener tallet er relativt lavt, særlig tatt i betraktning at det til tider har vært store prisforskjeller.

Les flere it-saker:
Slik halveres batteritiden på mobilen din