Norsk tastatur blir «Big in Japan»

Bård Eker og Rune Rinnan har fått solgt sitt tastatur for smarttelefoner til japansk stordistributør.

Artikkelen er lagt til i din leseliste.

Selskapet One2Touch, med Bård Eker og Rune Rinnan som eiere, har utviklet et tastatur som skal gjøre det lettere å skrive lengre tekster på smarttelefoner.

Les mer om det trådløse tastaturet som ikke må lades her: Norsk tastatur vil gjøre mobilen til en ekstra-pc

Nå har selskapet lykkes i å hanke inn en stor japansk distributør på kundelisten, og kan skrive opp 14 millioner kroner i inntekter, ifølge Finansavisen.

- Dette er et gjennombrudd. Elecom er Japans største distributør av mobiltelefontilbehør. Selskapet betaler én million dollar for eksklusiv rett til å selge våre produkter i Asia. De forplikter seg til å kjøpe 50.000 enheter for 30 dollar stykket, og må kjøpe ytterligere 70.000 til samme pris for å beholde eksklusiviteten det første året, sier Rune Rinnan til Finansavisen.

Avtalen inneholder også klausuler om utvikling av tastaturet til bruk med ulike nettbrett også, men foreløpig er det bare tilgjengelig for smarttelefoner.

- Det er mange konkurrenter i dette markedet, men Elecom har valgt One2Touch basert på pris, kvalitet og design. Dette er et eksempel på at det går an å nå fram med norsk teknologi i det råeste markedet som finnes, sier Rinnan.

 

Tekno
  • Siste stillinger
  • Lederstillinger
Vis alle stillinger
PAUSE MELLOM SLAGENE. Konsernsjef Nils V. Stray (bakerst) i Bestra kaster frisbee med Dennis Howald Kruse. Ingeniørselskapet har brukt rundt 100.000 kroner på å eie plass på en fellesstand. - Mindre selskaper har lett for forsvinne i mengden. Derfor er det fint være en del avdenne, sier Stray. Foto: Tommy Ellingsen
TEKNOLOGI I BASSENG. - Jeg hadde lyst til å vise fiberteknologien til selskapet, sier produktdirektør Kaj Stokkeland i oljeservicegiganten Weatherford. Foto: Tommy Ellingsen
ELGITAR. En enorm elgitar gjør det umulig å ikke legge merke til standen til Lyse Energi og Statnett. - Mange kommer bort og lurer på hva dette er, forteller kommunikasjonsdirektør Herbjørn Tveltveit i Lyse. Prislapp: 1,2 millioner kroner. Foto: Tommy Ellingsen
ATTRAKSJON. DNBs ski-simulator er et populært innslag. Her prøver Morten Kreutz seg. Foto: Tommy Ellingsen
GAVER. Marketing Manager Guangsheng Wei i det kinesiske verftet CIMC Raffles deler ut små sommerfuglklips. - Alle går rundt med disse, sier han fornøyd. Foto: Tommy Ellingsen
STOR MØTEPLASS. I 2012 hadde ONS 60.000 besøkende. I år kan det bli ny rekord. Foto: Tommy Ellingsen
TRAMPOLINE. - Det var litt dårlig sprett. Vi får ta det opp med designeren, sier Heidi Rydningen i oljeselskapet OMV med et glimt i øyet. Foto: Tommy Ellingsen
POPULÆRT KART. Olje og energidepartementets kart over norsk sokkel er populære på ONS. I år er det trykket opp 13.000 eksemplarer. Camilla Vestre Andersen deler ut til alle som vil ha. Foto: Tommy Ellingsen
PÅ STAND. Damene på standen til Pemex, Mexicos statseide oljeselskap, har ikke lov til å stille opp på bilder eller snakke med journalister. Foto: Tommy Ellingsen
SPARER. Statoil bruker mindre penger på standen i år enn i 2012, ifølge konsernsjef helge Lund. Oljeselskapets stand er fremdeles én av de aller største på ONS. Foto: Tommy Ellingsen
SØTSAKER. ONS-kaker i lobbyen. Foto: Tommy Ellingsen
FISKE-SPA. Boreutstyrsleverandøren Sub Sea Services har plassert et såkalt fiske-spa på sin stand. - Dette føltes veldig merkelig, sier Tone Hjorteland, som er på besøk. Foto: Tommy Ellingsen

Her bruker selskapene millioner av kroner på å vise seg frem

Fiske-spa, ski-simulator og en enorm elgitar: Bare kreativiteten setter grenser.