- Det er til ungene, jeg skal ha ett til hver, forteller Åge Byberg, som er på Elkjøp for å se på nettbrett.

Nordmenn har for alvor fått en ny dingseyndling, og det har gått raskere enn de fleste kunne forestille seg. Nettbrettsalget hadde allerede tatt av i fjor, men denne høsten er salget rødglødende. Det er ikke bare snakk om dobling - så langt i august er nettbrettsalget nidoblet hos Elkjøp, og veksten var enda større i juli.

- Vi solgte nesten 13 ganger flere nettbrett i juli enn året før, og den måneden solgte vi flere nettbrett enn bærbare pc-er. Det er første gang i historien, sier André Hesselroth, som er salgssjef for data i Elkjøp Norge.

- Dette er vanvittig, sier analytiker Erlend Espeda i TNS Gallup.

TNS Gallups tall fra inngangen av 2012 viste at nettbrettene toppet listen over nordmenns kjøpsplaner, men en slik vekst hadde han likevel ikke regnet med.

Alle skal ha
Hesselroth i Elkjøp kan ikke huske å ha sett en liknende økning. Han tror mange som kanskje kjøpte ett brett til mor, far eller hele familien nå skaffer ett til hver. Det merker også konkurrenten Expert. De har tredoblet salget fra i fjorsommer, forteller administrerende direktør Lars Tendal. Han fremhever også at egne nettbrett ikke lenger er forbeholdt foreldrene.

Mange gjør som Byberg, og kjøper minst ett brett til barna.

- Det er til spill og lærdom, sier Byberg.

Det lages stadig flere apper til ulike nettbrett, og i tillegg til spill er det også mange som fremmer lærdom.

- Det er et alternativ til rene spillmaskiner, sier Byberg.



Hun forteller at hun trenger pc-en til vetrinærstudier i Budapest, og at betaling av skolepengene gjør budsjettet for stramt til å kjøpe både pc og nettbret. Dermed må nettbrettkjøpet utsettes.



3.000 kroner - en gyllen grense
Nettbrett får stadig nye bruksområder, blant annet selger Elkjøp nå fester for bil, som gjør at de kan erstatte dvd-spillere i bil. Mange studenter kjøper dessuten nettbrett og bruker den som notatblokk, forteller Andreas Ulfsrud, data og fotospesialist hos Elkjøp. Han mener prisen er svært viktig, uansett om man er student eller ikke.

- Jeg tror kanskje 3.000 kroner er en gyllen grense for allemannseie. Vi har hatt kampanjer på Ipad2 til 2800 kroner, og da selger vi oss tomme. Det var det samme med Playstation - salget ble tredoblet da prisen falt under 3.000 kroner, sier han.

I løpet av høsten er Apple ventet å lansere en mindre Ipad som skal selges noe billigere, kanskje for 299 dollar i USA. Dette kan gi selskapet et skikkelig løft, tror Ulfsrud.

Han forteller at han har solgt inntil ti Ipad-er til én privatkunde, men aldri to nettbrett basert på Android til samme kunde.

Økt konkurranse
Apples Ipad har så langt vært svært dominerende på markedet for nettbrett. Men Samsung har iherdig forsøkt å ta markedsandeler, og nå har de mer suksess, mener Hesselroth.

- Vi ser vesentlig større etterspørsel etter andre nettbrett enn Ipad , som tidligere nesten har hatt monopol. Samsungs produkter selger også bra , og tar markedsandeler, sier han, men vil ikke avsløre styrkeforholdet.

Hesselroth forteller at mange kunder velger nettbrett med samme operativsystem som mobilen. Mange nordmenn har kjøpt Android-telefoner, og andre er trofaste mot Apple.

- Jeg har Mac, Ipad og Iphone, og det er lettere å ha systemer som fungerer likt og godt sammen, sa Expert-kunde Marianne Skulstad til DN.no..

Åpning for Microsoft?
Dette er godt nytt for Microsoft, mener Hesselroth. De kommer nemlig med Windows 8 i oktober, og skal gi deg omtrent samme brukergrensesnitt på pc, nettbrett og mobiltelefon. Trolig vil Windows 8 relativt raskt havne på mange pc-er, og da kan kanskje veien være kort for et nettbrett eller mobil-kjøp med Windows.

- Det kan helt klar hjelpe Microsoft. Folk vil gjerne ha det enkelt, sier Hesselroth.

Han viser til Elkjøps egne spørreundersøkelser som viser at svært mange opplever at de ikke klarer å utnytte dingsene de kjøper fullt ut. Dette blir ikke enklere hvis man har flere dingser basert på forskjellige systemer.

Espedal i TNS-Gallup er ikke like overbevist om at Microsoft vil tjene på at folk kjøper flere produkter med samme operativsystem. Hans tall tyder på at kun 20 prosent av smarttelefonbrukerne ikke allerede er sterkt knyttet til Android eller Apples Ios, og at appene i stor grad er limet i denne tilknytningen.

- Det blir en utfordring for Microsoft. De har ikke klart å låse mobilbrukerne til seg. De er sent ute, men det kan endre seg med Windows 8. Det kan bli brekkjernet til Microsoft når folk kjøper seg ny pc, sier Espedal.

Het høst
26. oktober skal Windows 8 lanseres, og samme dag lanseres Surface RT, Microsofts første egne nettbrett. Men det er uklart om og når dette vil selges i Norge. Det vil imidlertid ikke mangle alternativer.

- Det kommer Windows 8 –nettbrett fra alle de store. Jeg vet ikke om vi har dem på lanseringsdatoen, men utover høsten vil de komme og til jul har vi et stort utvalg Windows 8-nettbrett, sier Hesselroth i Elkjøp.

Samtidig går det altså konkrete rykter om at Apple planlegger å lansere en "Ipad mini" og at Amazon snart vil vise frem en ny Kindle Fire. Det kan med andre ord gå mot en ekstremt het høst i nettbrettmarkedet, med økt konkurranse både på markedet for dyrere nettbrett, og de under 3.000 kroner.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.