Telenor kom svært dårlig ut da Netflix nylig la frem sine tall for hvor god forbindelse deres kunder fikk hos ulike nettleverandører. Telenor tok jumboplassen både i Norge, Sverige og Danmark i en måling Netflix mener forteller noe om hva bredbåndskundene faktisk får for pengene i praksis.

Les også: Netflix-målingeer: Telenor dårligst i Norden på bredbånd

- Dette er et pr-triks fra Netflix, sier Telenors Norges-sjef Berit Svendsen.

Hun mener Netflix har krevd å få sette sitt utstyr for innholdsdistribusjon gratis i Telenors nett, og at utspillet med målingene i media er et resultat av at de ikke fikk viljen sin.

-Vi fikk en advarsel om at de kom til å gå ut i mediene hvis de ikke fikk det som de ville, så dette kom ikke som noen overraskelse for oss, sier hun.

Fikk skryt
Hun mener Telenor ikke har funnet spor av klager på Telenors leveranse av Netflix fra kundene, og at Netflix nylig skrøt av kvaliteten på Telenors nett.

" Så vi er klare - våre kunder lider ikke. Vi har kun sett strålende ytelse fra Telenors nettverk og er fornøyd med kvaliteten på leveringen av vårt innhold i den nordiske regionen og særlig i Norge" skal David Temkin i Netflix ha skrevet i en epost Telenor mottok 25. november.

Svendsen sier trafikklogger ikke tyder på at noe har blitt dårligere siden den gang. Men målingene var altså dårlige.

- Jeg kan ikke uttale meg om målingen er feil. Det finnes veldig mange slike undersøkesler der ute og de spriker i alle retninger, sier Svendsen, som ikke kan finne noen tekniske grunner til dårlige målinger.

Stridens kjerne
Svendsen mener det Netflix prøver å presse gjennom kan sammenlignes med å sende tusenvis av postkort uten å ville betale for frimerker. Hun sier flere andre store innholdsleverandører, som Schibsted og TV2, kjøper trafikktjenester fra Telenor eller andre innholdsdistributører i det nordiske markedet, og at de ikke kan gjøre unntak for Netflix. Netflix mener på sin side at Telenor prøver å ta betalt for samme tjeneste to ganger - først fra sine bredbåndskunder, så fra Netflix. Dette er en prinsippdiskusjon som har rast lenge over hele verden.

- Netflix betaler for å få innholdet frem hos Comcast og Verizon i USA. Hvorfor skal de oppføre seg annerledes i andre markeder, sier Svendsen.

- Problem i Telenors nett
Netflix pressetalskvinner Joris Evers har sett påstandene fra Telenor. Hun fastholder at de ikke har behandlet Telenor på noen annen måte enn de andre.

- Den eneste forskjellen er at Telenor yter dårligere enn konkurrentene, og vi mener de kunne gjort det bedre, skriver hun i en epost, som ikke svarer direkte på påstanden om "pr-triks".

Hun mener Netflix ikke tvinger noen til å plassere deres utstyr i sine nettverk- de kan gjerne kobles opp via trafikkutvekslingspunkter.

- Generelt vil vi påstå at kundene betaler for full internettilgang, ikke begrenset internettilgang. Alle tilbydere i Norge leverer bra ytelse, Telenor kan ta enkle grep for å bedre ytelsen i sitt nettverk, skrive hun.

Les også: Netflix-målingeer: Telenor dårligst i Norden på bredbånd

- Det er Netflix som diskriminerer (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.