- Vi er utålmodige og ser at vi taper omsetning på dagens BankID-løsning, sier kommunikasjonsdirektør Ingebjørg Tollnes i Komplett AS.
Teknologi

- Vi taper penger på BankID

Antallet avbrutte netthandler er dobbelt så høyt i Norge som i land som ikke bruker Java og kodebrikke.

Artikkelen er lagt til i din leseliste.

Idag offentliggjorde BankID planene for sin neste, java-frie, påloggingsløsning. Ifølge selskapet vil det derimot ikke bli snakk om at noen ny løsning er på plass og klar til bruk før «i løpet av 2014».

For nettbutikkene er ikke dette raskt nok. De opplever at svært mange kunder snur i kassen hver eneste dag.

- Vi er avhengig av gode, kundetilpassede løsninger og har en positiv dialog med bankene og BankID Norge. Men vi er utålmodige og ser at vi taper omsetning på dagens BankID-løsning, sier kommunikasjonsdirektør Ingebjørg Tollnes i Komplett AS.

Statistikk fra kortselskaper viser at i EU-land avbrytes i gjennomsnitt 23 prosent av alle påbegynte netthandler før de er ferdige. I Norge er antallet rundt dobbelt så høyt.

- Dette stemmer godt med våre egne erf#229er. Nøyaktig hvor mye av dette som skyldes 3-D Secure vet vi ikke, men antallet er omtrent dobbelt så høyt som i land med andre sikkerhetsløsninger, sier finansdirektør Live Haukvik Aker i Komplett AS til DN.no.

3-D Secure er navnet på den løsningen som innebærer at mange kunder må finne frem kodebrikken og identifisere seg hos BankID for å handle i nettbutikker. Har du ikke kodebrikken tilgjengelig, eller prøver å handle fra et nettbrett eller en smarttelefon, får du heller ikke betalt.

Rask mobilvekst
Hos Komplett har antallet besøkende i nettbutikken som bruker smarttelefon eller nettbrett doblet seg det siste halve året.

- 20 prosent av våre besøk er fra mobile enheter, men betalingsløsningene henger ikke med, sier Tollnes.

Allerede i oktober 2012 sendte Komplett et brev til BankID, hvor de forklarte at løsningen ikke fungerte bra og oppfordret til en alternativ løsning som alle brukere kunne benytte.

- Det er nok av konkurrenter til BankID som forsøker å selge oss alternative løsninger. Men vi kommer ikke utenom BankID så lenge det er den eneste løsningen enkelte banker støtter, sier Aker.

Store konsekvenser
Flyselskapet Norwegian har tatt egne grep for å unngå slike tilfeller.

- 80 prosent av billettene vi selger bestilles på nettet, så dette er svært viktig for oss, sier informasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen i Norwegian.

Norwegian har valgt å gi sine kunder muligheten til å betale uten identifisering med BankID, på bekostning av noe av sikkerheten.

- Flybransjen fungerer slik at det er viktig for kundene å kunne betale med en gang, derfor har vi valgt å gi kundene dette valget, sier Sandaker-Nielsen.

Føles ille
Selv om den nye BankID-løsningen er ganske langt unna ennå - og formelt ikke godkjent av BankIDs eiere - så vil situasjonen forhåpentlig bli bedre for nettbutikkene i løpet av 2013. I tillegg til vanglig BankID med kodebrikke og Java-pålogging har BankID gjort tilgjengelig en tjeneste som heter BankID på mobil.

Denne løsningen krever imidlertid investeringer hos mobiloperatørene ettersom de må oppgradere simkortene til alle brukerne. Hittil har bare Telenor kunnet tilby BankID på mobil, men nå har også Tele2 skrevet kontrakt med BankID om å tilby løsningen.

BankID sier også at så å si samtlige norske mobiloperaører nå er i samtaler med dem om å kunne tilby BankID på mobil, slik at mobilen kan erstatte kodebrikken og man kan logge seg på fra mobile enheter.

- I løpet av året vil alle norske mobilabonnenter kunne ta i bruk BankID på mobil uavhengig av operatør, sier drifts- og utviklingssjef Frode Nilsen i BankID.

Les også:
Du blir ikke Java-fri i år
DNB truer med å vrake nettbank-leverandør

Tekno
  • Siste stillinger
  • Lederstillinger
Alle