Vi lar oss stadig oftere friste på nettet, og utenlandske butikker vinner frem, med lavere priser og bedre utvalg.

- Jeg har bestilt en fantastisk god stol fra USA, en Herman Miller Aeron. De har en fin nettside der jeg kan tilpasse den selv, og den koster meg totalt halvparten så mye som i Norge, sier Espen Andersen, førsteamanuensis ved Handelshøyskolen BI.

Han er ikke overrasket over nye tall som tyder på kraftig vekst i nordmenns shopping utenfor landets grenser. Vi handler allerede i år for rundt 10 milliarder kroner i utenlandske nettbutikker, viser tall fra Virke. Og neste år vil hele 30 prosent flere av oss jevnlig netthandle fra utlandske butikker, ifølge en spørreundersøkelse Norstat har gjort for it-selskapet Creuna.

Ingen beskyttelse
Neste år vil vi legge igjen 2,4 milliarder kroner mer på nettshopping i utlandet, anslår Creuna. Dette kan gjøre netthandel til en like stor handelslekkasje enn såkalt ”harryhandel”.

Undersøkelsen viser også at folk ikke lenger stoler mest på norske butikker - det er butikkens merkevare som teller.

- Varehandelen er ikke noen lokal skjermet næring lenger, og når man kombinerer grensehandel og netthandel begynner det å bli stort, sier Thomas Angell i Virke.

For folk flest betyr dette bedre vareutvalg til bedre priser, men det kan også koste arbeidsplasser, mener Angell. Han har tidligere estimert at det går med ett årsverk for å selge varer for én million kroner, og at 12 milliarder i harryhandel over grensen betyr 12.000 arbeidsplasser. Det samme gjelder netthandel, mener han.

Forbruk på netthandel i utlandet i snitt per måned:

Spørreundersøkelse med 1000 respondenter gjennomført av Norstat for Creuna.

Andelen som regner med å være aktive på handel i utenlandske nettbutikker øker fra 44 til 58 prosent, en økning på 32 prosent (14 prosentpoeng), og de fleste regner med å øke forbruket. Ved å sammenligne tallene med Virkes statistikk kommer Creuna frem til at svarene peker mot en omsetningsvekst på rundt 200 millioner kroner per måned - 2,4 milliarder i året.

Gigant-kjøp
Netthandel begynte med bøker og andre enkle og relativt rimelige objekter, men nå griper nettet inn i alle typer kjøp, påpeker Gaute Engbakk, administrerende direktør i Creuna. Han tror norsk bilbransje er blant de som vil slite fremover.

- Tesla har «showroom», men ingen butikker, varelager og nesten ingen ansatte her i landet. Med Tesla designer du bilen selv på nett. Og det er gøy, sier han.

- De mest prissensitive kundene når du kanskje ikke uansett, men mange godtar å betale litt mer hvis de får en bedre kundeservice og kjøpsopplevelse, sier Gaute Engbakk, administrerende direktør i Creuna. Han mener mange butikker ikke er bra nok til å møte konkurransen fra utlandet, og det gjelder også fysiske butikker, der handleopplevelsen ikke er helhetlig sydd sammen.
- De mest prissensitive kundene når du kanskje ikke uansett, men mange godtar å betale litt mer hvis de får en bedre kundeservice og kjøpsopplevelse, sier Gaute Engbakk, administrerende direktør i Creuna. Han mener mange butikker ikke er bra nok til å møte konkurransen fra utlandet, og det gjelder også fysiske butikker, der handleopplevelsen ikke er helhetlig sydd sammen. (Foto: Hampus Lundgren)
Nytt ord: «Glokal»
Et annet eksempel er tyske Zalando, som vinner frem med en blanding av god kjøpsopplevelse, stort utvalg og muligheten til å sende varene tilbake kostnadsfritt.

Zalando har nylig åpnet en egen nettside på norsk, og kan dermed regnes som en ”glokal” aktør – en global kjempe som tilpasser seg lokalt.

- Zalondo har blitt veldig store på kort tid. De spiser markedsandeler absolutt over alt og ruller over Europa. De har 4.000 ansatte i Berlin, ikke i Norge, sier Even Aas-Eng, gründer og administrerende direktør i Venture Factory, som blant annet driver nettbutikker.

Engbakk viser også til Netflix som en «glokal». De slo ut Telenors strømmingstjeneste Comoyo ved å være bedre innhold, med norsk utvalg i tillegg til det internasjonale.

- Det er vanskelig å konkurrere mot store globale aktører som klarer å være glokal, mener Engbakk.

Lite volum
Svært få norske aktører satser utenfor Norges grenser, og dermed blir både volum og utvalg noe begrenset. Dessuten kan gigantene bruke penger på å lage butikker som tilpasser seg brukeren, slik Amazon gir deg personlig tilpassede anbefalinger.

- De store butikkene er gode til å analysere data, og fordi de er store har de har mye data. Med mulig unntak av Komplett er det ingen norske som er store nok, mener Andersen, ved BI.

Ikke gode nok
Engbakk tror likevel norske butikker kan gjøre mye for å slå bedre tilbake enn i dag.

- Undersøkelsen vår viser at 40 prosent ofte avbryter kjøp på grunn av tungvinn betaling og bestilling, sier han.

Han mener mange norske nettbutikker rett og slett ikke er gode nok, men at det er muligheter for å konkurrere på noe annet enn pris.

- Folk forventer effektivitet og er villlig til å betale noe ekstra. Tid har blitt viktigere enn penger, sier han.

For dårlige netthandelsløsninger:

Svar på spørsmålet "Jeg avbryter ofte nettkjøp på grunn av tungvint bestilling- og betalingsløsning". Kilde: Norstat/Creuna



Svært mange avbryter nettkjøp på grunn av problemer med nettsiden eller betalingsløsningen. Dette gjelder særlig i folk i 30- og 40-årene, viser spørreundersøkelse utført av Norstat/Creuna.
Svært mange avbryter nettkjøp på grunn av problemer med nettsiden eller betalingsløsningen. Dette gjelder særlig i folk i 30- og 40-årene, viser spørreundersøkelse utført av Norstat/Creuna.

Fjellan står
Angell i Virke mener norske nettbutikker er gode.

- Noen har kanskje vært litt sent ute, men jeg velger å tro at de er gode nok.

Han påpeker at netthandel vokser mye raskere enn annen handel, men tror ikke alt vil endre seg.

- De fleste er ganske sikre på at vi om 10-15 år vil ha et gatebilde med butikker omtrent som i dag - til tross for disse økningene vi ser, sier han.

Les også: Dobbelt så mange ID-tyverier

<b>Full seier til tigge-apps</b> (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.