Bank-Norge blir akterutseilt

Nordmenn har ledd av amerikanere med sjekkhefte. Men på nett og mobil svikter ordningen som har holdt oss i front. - Det haster, sier Ingjerd Blekeli Spiten, divisjonsdirektør i DNB.

Artikkelen er lagt til i din leseliste.

Norske banker pleide å ha en felles fiende – kontanter. Det kostet dem dyrt å håndtere pengene, og bransjen gikk sammen om å skape Bankaxept, som har gjort det billig og enkelt å kjøpe alt med kort, over alt. Men investeringene i bankfellesskapet har falt. Nordmenn er vant til å ligge i front, og kunne le av amerikaneres sjekkbruk, men nå er det plutselig norske banker som henger etter.

- Vi taper trolig fem til ti prosent av omsetningen fordi betalingsløsningene ikke er gode nok. I desember tilsvarer dette 20 millioner kroner, sier Anton Hagberg, som er komersiell direktør i Komplett.no.

Stopper opp
I DNB er man smertelig klar over problemet.

- Handelene stopper på grunn av den dårlige handelsløsningen vi tilbyr nettbutikkene, sier Ingjerd Blekeli Spiten, divisjonsdirektør for Ebusiness i DNB.

Hun forteller at butikker velger å fremme konkurrerende betalingsløsninger eller skrur av sikkerhet og tar eventuelle tap selv. Spiten mener dessuten det er et nederlag at Ruter og Schibsted har sett seg nødt til å investere tungt i egne løsninger, der de selv samler inn kundenes kredittkort.

- Det var nok riktig for dem, men synd vi bankene ikke var der før behovet var der, sier hun.

Netthandelsselskapet Venture Factory opplevde at kundene ga opp i hopetall. Derfor har de valgt Klarna, en konkurrent av bankene, som sender faktura når kortbetaling svikter.

- Det er synd for norske bedrifter at man ofte må finne utenlandske aktører for å håndtere betalingen, som ikke krever BankID eller 3D secure, sier administrerende direktør Even Aas-Eng.

Dårlig dugnadsånd
Spiten understreker at det haster, men at investeringene i fellesskapstjenestene de siste årene har vært for lav og lite offensiv. Dessuten mener hun en del aktører bruker kreftene på å utvikle nye løsninger i andre markeder enn Norge. Det gjelder de nordiske bankene og også mobilaktørene, der BankID for mobil lenge var en ren Telenor-tjeneste, med DNB som eneste bank. Denne løsningen mener hun fungerer bra, de fleste bankene har vært klare en stund og nå når både Netcom og Tele2 endelig tilbyr sine kunder bank id på mobil, håper vi på ett virkelig oppsving.

- Vi er avhengig av rask utvikling. Det er ikke en selvfølge at netthandel blir drevet av en fellesløsning for bankene, og vi forstår at det er alvor nå, sier Spiten.



Lost in transaction

Mange kunder faller av under betaling, viser tall fra Komplett.no.





  • 72 prosent av alle som kommer frem til betalingen gjennomfører kjøpet.


  • 70 prosent av de som bruker nettbrett gjennomfører


  • 59 prosent av de som bruker mobil gjennomfører


  • Enheter som ikke støtter Java gir fem prosentpoeng færre gjennomførte kjøp


  • Noe av frafallet skyldes betalingsløsninger, som ofte fungerer dårlig på mobil, mener Komplett, som anslår omsetningstapet til 5-10 prosent.


  • Venture Factory forteller at frafallsprosenten hos BankID var 40 prosent, da dette fremdeles var en opsjon i butikkene deres.




Effektivt, men tregt
Fellesløsningene er selve grunnen til at norsk bankvesen har ligget i front, mener Jan Digranes, direktør i Finans Norge, organisasjonen som forvalter fellesløsningene.

- Vi har med Bankaxept en av de beste kortløsningen for debetkort, sier han til DN. .

Han ønsker å bygge videre på dette, men sier hele banknæringen nå innser at de ikke beveger seg raskt nok. Gamle måter å jobbe på fungerer ikke når markedet og teknologien går fortere frem.

- Vi trenger løsninger for mindre beløp og vi står overfor en verden der selv det å taste en pinkode av og til kan oppfattes som for tidkrevende, sier Digranes.

Omorganisert fellesskap
Digranes forteller at bankene jobber med nye tekniske løsninger basert på fellesløsningene, og at man diskuterer måter å organisere arbeidet på som er mer effektive og kan dra opp investeringslysten gjennom fellesskapet. Han har stor tro på at bankene får til en felles løsning, men er usikker på om dagens samarbeidsmodell er smidig nok.

Spiten i DNB antyder at man kan få en modell der de som ønsker å investere i fellesskapet får eierskap og innflytelse, slik at ikke de tregeste bestemmer tempoet.

Komplett.no vil gjerne ha en felles løsning.

- Det vanskeligste er at det er så mange forskjellige løsninger. En felles løsning fra alle bankene ville vært enklest for både brukerne og de som driver nettbutikker, mener Anton Hagberg, kommersiell direktør i Komplett.

Men i mellomtiden vurderer han alle løsninger som kan gi mindre svinn i betalingsleddet.



Norske fellesløsninger:

Norsk bankvesen er effektivt takket være fellesløsninger, mener Finans Norge. Her er de viktigste:

Bankaxept

Betaling med pinkode, står for åtte av ti kortbetalinger.

BankID

Identifisering på nett

Efaktura

Elektronisk faktura

Avtalegiro

Faste betalinger går automatisk

NICS

Avregningssystem. Sørger for overføring fire ganger i døgnet mellom bankene, så betaling kan gjennomføres i løpet av en dag

Bankaxess

Nettbetalingsløsning, laget for å trekke penger rett fra kundens konto. Foreløpig liten utbredelse.



Les også:

- Jeg tror dette kommer som en tsunami

- Det finnes mange måter å stjele pinkoden din på

Tekno
  • Siste stillinger
  • Lederstillinger
Alle

Christen Sveaas:

Slik skal nordmenn lokkes til å fly First Class

- Har du en hundremillionerskontrakt som venter i andre enden, er det bare en dråpe i havet å kjøpe førsteklassebillett, sier Emirates-topp. Se video fra Norges første First Class.