Apple er kjent for velpolerte presentasjoner, og for å kontrollere all informasjon som kommer ut av selskapet svært nøye. Men i forbindelse med patentsøksmålet it-giganten nå fører mot Samsung i California har partene krevd utlevert en rekke dokumenter av en noe mindre polert karakter. Blant disse er en epost fra Steve Jobs der har satte «hellig krig» mot Google på agendaen for 2011.

Et annet dokument viser at Apple virkelig bekymrer seg for markedsutviklingen.

- Kundene ønsker seg noe vi ikke har, lyder tittelen i en presentasjon som skal være del av Apples planlegging for 2014.

Fall for Apples segment

Det kundene ønsker seg er større skjermer og billige mobiler. Presentasjonen viser hvordan markedet for smarttelefoner vokste nesten 50 prosent i 2012, opp hele 228 millioner enheter. Men Apple får stadig mindre glede av dette, for veksten kommer på områder der Apple ikke har noen produkter.  Markedet for smarttelefoner til under 300 dollar økte med 159 millioner enheter og dyrere mobiler med større skjerm enn Iphones fire tommer økte med 91 millioner. Resten av markedet - der Iphone befinner seg, falt med 22 millioner enheter.

Nettstedet Businessindsider.com mener dokumentet er et «gigantisk hint» om at en større Iphone er på vei. Det har lenge versert rykter om at selskapet vil lage to større modeller, en på 4,7 tommer og en på 5,5 tommer. Samsungs nye flaggskip, Galaxy S5, har en skjerm på 5,1 tommer.

Kuvending på størrelse?

Da Apple lanserte Iphone 5 økte de skjermstørrelsen fra 3,7 til fire tommer, og insisterte på at dette var optimalt for ergonomien. En Iphone 5 kan lettere betjenes med én hånd enn konkurrentenes 5-tommere, noe selskapet gjorde et stort nummer av.

Men større skjermer er populære blant kundene, og hvis Apple nå snur i denne saken, så vil det ikke være første gang de endrer kurs i en kamp om størrelser. Steve Jobs mobbet lenge konkurrentenes 7-tommers nettbrett og kalte dem «tweeners», altså verken små nok til å passe i lomma eller store nok til å gi en fullverdig opplevelse som nettbrett. Men så lanserte Apple Ipad mini på 7,9 tommer. 

Fallende vekst

Det gikk også lenge rykter om at Apple ville lansere en billig Iphone, men da Iphone 5C ble lansert var den ikke så rimelig som mange hadde håpet. I skrivende stund koster mobilen 4.890 kroner på Apple.no.

Apples presentasjon viser også at veksten i solgte Iphoner har falt fra 78 prosent i 2011 til 8 prosent i tredje kvartal 2013. Dette rimer godt med andre markedsrapporter, som viser at Apple holder stand målt i antall solgte enheter, men at Samsung-mobiler basert på Googles Android-system stormer frem.

«Uvennlige»

DN skrev i fjor om hvordan norske mobilselskaper følte seg presset av Apple til å godta vilkår de mente var urimelige. Et punkt i presentasjonen tyder på at dette nå har blitt et problem for Apple. De skriver nemlig at mobiloperatørene har en sterk interesse av å begrense Iphone-salget, blant annet fordi Iphone krever høye subsidier og på grunn av det som i presentasjonen kalles  «uvennelige» vilkår.

Les også:  - Apple nekter oss å si at det er noe feil med Iphone

Rollebytte

Dokumenter fra rettssaken viser at Apple nå bekymrer seg for Samsungs fremgang. For noen år siden var rollene helt motsatt, viser dokumenter overlevert retten av Samsung.

- Mens tradisjonelle produsenter er opptatt med å bekjempe hverandre i markedet for vanlige mobiltelefoner, gjør Apple hele denne produktkategorien utdatert, skrev selskapet i en presentasjon fra 2008, som er publisert av Recode.net.

Samsungs bekymring var stor - for deres styrke var å produsere mange forskjellige mobiler, som skulle passe ulike kundegrupper. Dette mente selskapet hadde lite verdi på smarttelefoner med berøringsskjermer, der app-utvalg er viktigere.

Et strategidokument fra 2011-2012 erklærte at å slå Apple var førsteprioritet, og at alt måtte vurderes med dette målet for øyet.

- Trusselen fra Apple er ekstremt reell, og det haster, heter det i dokumentet.

 

Les mer om rettssaken, der Apple vil ha dugelig erstatning for påståtte tilsnikelser fra Samsung:  Apple krever 250 kroner per Samsung-mobil (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.