Kvinner har for lengst dratt fra menn i bruken av sosiale medier, men på tjenester som Facebook, og Twitter ligger ikke mennene langt bak, og på Instagram går utviklingen mot større likhet, viser tall samlet av Financesonline.com.

Det som virkelig skiller seg ut er billednettkverket Pinterest.

- Det er veldig visuelt og helt tydelig at det er flest jenter som bruker det, sier Dagny Thurmann- Hoelseth, kreativ leder i Fargerike.

En analyse fra RJMetrics viser at selv om 20 prosent av brukerne er menn, så står disse nå for bare seks prosent av aktiviteten på Pinterest, omtrent en halvering på to år.

Kurator

Rent teknisk ser Pinterest omtrent ut som en blåkopi av Twitter, ved at du kan følge hvem du vil, legge til favoritter og videreformidle interessante ting, såkalt «re-pinning». Forskjellen ligger i at Pinterest kun handler om bilder, og at disse festes til dine ulike digitale oppslagstavler.  

- Brukerne er som kuratorer ved museene, som henter frem bilder som harmonerer med et tema eller en tidsepoke, sier Arne Krokan, professor ved NTNU.

Han mener kvinner ofte stiller høyere krav til ting de legger ut, og at Pinterest passer mange kvinner, fordi de presenterer andres verk, og slipper å eksponere seg selv.

Visuell vekst

Sammen med bildetjenesten Instagram har Pinterest hatt en voldsom vekst i antall brukere, men aller mest i bruken. Nylig meldte selskapet at de har nådd 30 milliarder bilder som er festet til 750 millioner ulike oppslagstavler.

Brukerne av Pinterest er dessuten svært aktive når det gjelder å dele andres oppslag, og ifølge en måling fra Shareaholic sender de seks ganger mer trafikk videre til andre nettsider enn Twitter, og henholdsvis 90 og 300 ganger mer enn Google+ og Linkedin, som er blant de få mannsdominerte nettverkene. Shareaholic leverer deleknapper for sosiale nettverk og trafikkmålinger for rundt 300.000 nettsteder.

- Hadde jeg hatt en nettbutikk ville jeg brukt Pinterest. Det er ekstremt effektivt, og det er galskap å ikke bruke det hvis du har fine bilder med ting som selges i din butikk, sier Thurmann-Hoelseth .

For kaker og bruder

Seniorrådgiver Hans-Petter Nygård-Hansen i Geelmuyden Kiese er noe mer avmålt i sin vurdering.

- Det er faktisk lenge siden jeg har giddet å bruke Pinterest, sier han.

Han mener bruken i Norge er begrenset, og for hans blogg om strategi og ledelse er det lite å hente.

- Finner du brukermassen din på Pinterest så er det mer effektivt enn Facebook. Men da bør du drive med noe av det som engasjerer Pinterest-brukerne, og det er mest kake, interiør, mote og bryllup, sier han, og understreker at det ikke er noe galt i dette.

Mer engasjerte

Han mener de fleste sosiale nettverk følger en 90 - 9 - 1 regel, der 90 prosent er passive konsumenter, ni prosent engasjerer seg og redigerer og kommenterer og én prosent skaper innholdet.

– Pinterest er blant de få som bryter regelen og har stor andel som engasjerer seg, sier han.

Han påpeker at bruken av mannsdominerte Linkedin til sammenligning er svært lav, i forhold til antall brukere.

- Det er så liten aktivitet på Linkedin at hvis noen pusser opp profilen sin kraftig så blir det tydelig at de ser etter en ny jobb, sier han. 

Skjev fordel?

Skjevt fordelt brukermasse trenger slett ikke være noe problem for Pinterest. Mange har påpekt at det kan være en fordel med segmentering, i forhold til markedsførinig, og Pinterest har hatt en overrepresentasjon av unge voksne kvinner, med god økonomi.

Fargerike drar også nytte av dette.

- Vi henvender oss mest mot kvinner på Pinterest. Det er de som tar beslutningen om oppussing hjemme, men vi ser at gutta også kommer på banen, sier Thurmann-Hoelseth.

 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.