Nordmenns bruk av data har økt kraftig de siste årene. Det tjener Telenor på, men ikke nok.  Nå har datterselskapet Telenor Digital satt igang flere prosjekter som skal få kundene til å bruke mer tid på netttet. 

Satser på mote
De nyeste utviklingene handler om filmsnutter på nett på appear.in, lagring av bilder og dokumenter på Min sky, og sms+ som hjelper deg å sende sms fra pc.  Sist er Telenor Digitals nye motesatsning.

Skjermdump fra Telenors mote-app
Skjermdump fra Telenors mote-app
I halvannet års tid har gründeren Jeanette Dyhre Kvisvik jobbet frem en ny satsning innen Telenor Digital. Mote-og netthandelsappen Sobazaar er i startfasen, og Dyhre Kvisvik er daglig leder, med Telenorkonsernet som eiere i ryggen.

- Det var egentlig nokså tilfeldig at det ble mote. Jeg fikk i oppgave å skape en engasjerende internettjeneste, og det skulle ikke mye undersøking til før vi oppdaget at det er mote som engasjerer mest og vokser raskest globalt, forteller Dyhre Kvisvik.

"Hvem skulle trodd Telenor skulle drive med mote?"

Telenor Digital er en enhet i Telenor som jobber med innovasjonsprosjekter utenfor for det som gjerne sees på som kjernen i Telenors virksomhet.

- Hvem hadde trodd at Telenor skulle drive med mote? Vel, for oss er det ikke mote i seg selv som er mest interessant, men det å tilby attraktivt innhold på internett til kundene våre. Og mote er definitivt attraktivt, sier Atle Lessum, kommunikasjonsansvarlig i Telenor Digital.

For jenter på sosiale medier

- Vi er hovedsakelig et sosialt nettverk, der du kan like, eller ”love” klær og tilbehør, og følge med på hva dine venninner og andre også liker. Men du kan også kjøpe det du ser med en gang. Og det er det geniale, da over 90 prosent av alle motekjøp skjer på impuls, forklarer Dyhre Kvisvik.

Produktet er ennå i startfasen, og blir ikke lansert offisielt før til høsten. Frem til i dag har det vært ute på prøve via Facebook til et begrenset antall medlemmer, for å teste ut produktet på målgruppen.

- Dette er for jenter på sosiale medier, og det er ganske mange for å si det sånn., sier Dyhre Kvisvik.

Mange konkurrenter

Det finnes allerede mange netthandelsmuligheter for jenter og kvinner i dag, og det er Dyhre Kvisvik også klar over. Likevel tror hun at Sobazaar vil være et godt tilskudd til markedet.

- I startfasen, da vi så for oss et shoppingsenter, var vi naturlig mer utsatt for konkurranse fra de andre aktørene. Men vi har utviklet oss til å fokusere mer på det sosiale, og heller være en plattform for slike netthandelssteder. Da er vi ikke lenger konkurrenter, men samarbeidspartnere, forklarer hun.

 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.