Xiaomis grunnlegger har siden oppstarten latt seg «inspirere» av Apple og selskapets grunnlegger Steve Jobs. Produktlanseringene er som tatt ut fra Apples lanseringer på 2000-tallet – til og med klærne til Lei Jun kan virke som at de er lånt fra garderoben til Steve Jobs.

Åpenbar Apple-kopi

Denne uken Xiaomi lanserte en ny versjon av operativsystemet som benyttes på selskapets smarttelefoner. MIUI 6 er basert på Googles Android-plattform, men med betydelige tilpasninger av blant annet skjermikoner og skriftfonter.

«Vi har nettopp sett på MIUI 6, programvaren for Xiaomis nye MI 4 smarttelefon. Dette er den mest åpenbare Apple-kopien vi har sett så langt”, skriver Alex Heath på nettstedet CultOfMac, som spesialiserer seg på Apple-produkter.

En direkte sammenligning av skjermbilder, apper og ikoner bekrefter at det kinesiske selskaper i beste fall har latt seg «inspirere» av Apples operativsystem IOS med fargesammensetninger, skriftfonter, produktnavn og ikoner.

Skjønner ikke Kina

Xiaomi har hyrt inn tidligere Google-direktør Hugo Barra, som var ansvarlig for utviklingen av mobiloperativsystemet Android. Han har ansvaret for å ekspandere internasjonalt og avviser at selskapet kopierer Apple.

- Apple er en inspirasjon for oss, men vi kopierer ikke selskapet. De som prøver ut produktene våre ser det med en gang, sier han i et intervju med The Next Web.

Han mener at en liten klan av journalister og analytikere som sitter rundt Silicon Valley ikke skjønner stort hva som skjer på den andre siden av verden. Xiaomi er blitt den største mobiltelefonprodusenten i Kina i år – foran Samsung og Apple.

- Problemet er at disse folkene, med base i Silicon Valley, ikke har tilgang til våre produkter. De har aldri hatt et Xiaomi-produkt i hånden, de har aldri sett det; de har lest om produktene men aldri lekt med dem. Jeg ville nok ha reagert på samme måte før. De finner det vanskelig å tro at slike produkter kan utvikles i Kina, sier han.

Toppmodell til halvpris

Xiaomi er i ferd med å ekspandere internasjonalt til ti utvalgte, hurtigvoksende markeder. Xiaomi har identifiser ti nye nøkkelmarkeder de skal innta. Ingen av disse befinner seg i vesten. Produktene vil sannsynligvis ikke bli lansert i USA, EU eller Australia.

Dette kan også skyldes problemene Samsung har hatt på det amerikanske markedet med en rekke rettssaker rundt patentrettigheter og beskyldninger om kopiering av produkter fra Apple.

«Investorer bør ikke tro at Xiaomi kun truer Samsung. Apples markedsandeler utenfor USA vil lide når Xiamoi setter i gang den internasjonale ekspansjonen. Apple kan ikke forsvare posisjonen i fremvoksende vekstmarkeder når Xiaomi kan selge til slike priser», skriver Alcaraz Research i en analyse.

Den nye smarttelefonen MI 4 har nesten identiske spesifikasjoner som toppmodellene til Samsung, Sony, LG og Apple. Forskjellen er prisen.

Toppmodellen MI 4 selges for like under 2000 kroner i Kina. Tilsvarende modeller fra de mer kjente merkene selges for mer enn det dobbelte.

- Kinesiske kunder begynner å bli mer mottakelige til å kjøpe toppmodeller produsert av kinesiske selskaper, sier analytiker Tay Xiohan til Taipei Times.

Utsolgt på sekunder

Xiaomi salgs- og markedsføringsstrategi er å legge ut et begrenset antall modeller for salg i de ulike markedene via internett.

På tirsdag ettermiddag ble 20000 enheter av MI 3-modellen lagt ut for salg på nettstedet Flipkart i India til 1400 kroner. Det tok under ti sekunder før alle enhetene var solgt, ifølge nettstedet Firstpost.

- Xiaomi og andre mindre aktører vokser kraftig i India. Hvis du mister markedsandeler er det vanskelig å få de tilbake, spår analytiker Cho Woo Hyung hos Daewoo Securities

Den japanske finansinstitusjonen Nomura tror Xiaomi vil selge over 50 millioner smarttelefoner i år – nesten en tredobling sammenlignet med i fjor.

- Xiaomi har potensial til å være et forstyrrende selskap langt utenfor Kinas grenser. Internasjonale konkurrenter bør være oppmerksomme, sier analytiker Jessica Kwee hos teknologianalyseselskapet Canalys i en kommentar.

Følg Morten Iversen på Twitter @IversenAsia(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.